Hel­sin­gin yli­opis­ton poik­keus­ti­lan­tee­seen 18.3.–13.4.2020 ja Antiikin kulttuurin opiskelu

Antiikin kulttuurin opetus on nyt siirtynyt viikon alusta asti täysin etäopetukseen. Kurssien opettajat ovat olleet asiasta yhteydessä opiskelijoihin. Jos et ole saanut viestejä, kannattaa olla suoraan yhteydessä kurssin opettajaan. Etäopetus jatkuu ainakin neljännen periodin loppuun, ellei yliopisto, tiedekunta tai opetusohjelma muuta ohjeitaan ennen sitä. Yliopiston aiheeseen liittyvää tiedotusta voi seurata mm. verkossa.

Tenttimismahdollisuuksiin on tullut myös rajoitettu. Kuitenkin koti- ja Moodlen verkkotenttimahdollisuus pyritään pitämään yllä. Jos haluat suorittaa kursseja kirjallisesti, voit olla asiasta yhteydessä minuun. Myös esseen kirjoittaminen on erittäin suositeltava vaihtoehto tentille.

Kirjallisuuden hankkimisessa voi olla ongelmia, kun kirjastot ovat suljettu, mutta mm. Helkan kautta pääsee käyttämään useita e-kirjoja. Jos et siis saa käsiisi jotain kirjaa, voit ehdottaa minulle sen korvaajaksi jotain muuta kirjaa, tai kysyä minulta ehdotuksia. E-kirjoissa on myös se hyvä puoli, että ne edustavat suhteellisen uutta tutkimusta.

Kehotan kaikkia miettimään asioita nyt oma ja muiden terveys edellä. Poikkeustilanne todennäkösiesti vähentää sosiaalista elämää, joten vapautunutta aikaa kannattaa myös hyödyntää opiskeluun. Aikaa voi hyödyntää myös henkiseen ja fyysiseen lepoon, erityisesti jos tuntuu, että sille olisi tarvetta. Omasta fyysisestä ja henkisestä jaksamisesta on hyvä pitää huolta koko ajan. Suosittelen siis suuntaamaan vapautunutta aikaa sekä opiskeluun että lepoon, jos suinkin mahdollista. Tsemppiä poikkeustilanteeseen!

Kysymyksiä Antiikin kulttuurin opintoihin liittyen voi lähettää minulle sähköpostitse.

– Samuli SImelius