Antiikin kulttuurin opetus ja Helsingin yliopiston poikkeustilanne

Yliopisto on julistanut poikkeustilanteen koronaviruksen takia. (På svenska / in English) Opetus kuitenkin jatkuu tiloissa, joissa on enintään 50 henkeä. Tämä siis tarkoittaa, että Antiikin kulttuurin opetus jatkuu osaksi suunnitellusti. Poikkeuksena ovat kurssit: Rooman topografia katuperspektiivistä – yhteydet, liikkuvuus, urbanismi (KIK-AY127) ja Roomalaista gender-arkeologiaa, esineistä tiloihin (KUKA-AN505/KUKA-AN506/KUKA-AN508). Ne järjestetään etäopiskeluna/verkkokursseina. Kurssien opettaja on ollut yhteydessä opiskelijoihin. Jos et ole saanut tietoa kursseista, mutta olet kuitenkin kiinnostunut osallistumaan, otta yhteyttä opettajaan sähköpostitse. Myös Antiikin perintö Euroopan kielissä ja kulttuureissa -kurssin (KIK-AY123) jatkosta tulee lähiaikoina lisää tietoa kurssin opettajilta opiskelijoille.

Kursseilta on poistettu läsnäolopakko, joten lähiopetukseen osallistumisessa kannattaa käyttää omaa harkintaa. Sairaana ei kannata missään tapauksessa tulla paikalle. Lisäksi jos kuulut tai joku läheisesi kuuluu riskiryhmään kannattaa osallistumista harkita vakavasti. Poissaolot voidaan korvata etätehtävillä. Ole asiasta yhteydessä kurssin opettajaan.

Seuraamme tilannetta ja käytännöt voivat muuttua, jos yliopisto muuttaa ohjeistustaan. Tsemppiä kaikille kevään loppuihin opintoihin ja välttäkää turhia riskejä! Antiikin kulttuurit ovat mielenkiintoisia, muttei niiden takia kannata uhrata kenenkään terveyttä. Lisäksi ensi vuodelle on tarjolla mielenkiintoisia kursseja, joten nyt kannattaa käyttää malttia ja harkintaa.

– Samuli Simelius