Tutkijoiden yö 2020

Koronavirus tilanteesta johtuen vuoden 2020 Tutkijoiden yö järjestettiin etäyhteyksien avulla. Tutkijoiden yö on eurooppalainen tiedetapahtuma, jonka ideana on avata tutkimusta ja sen tekemistä yleisölle. Lisää aiheesta voit lukea Tutkijoiden yön virallisilta nettisivuilta.

Myös HIP (Fysiikan tutkimuslaitos tai Helsinki Institute of Physics englanniksi) oli mukana tapahtumassa, koko ohjelman löydät täältä. Myös meitä teoreetikoita pyydettiin mukaan ja niin syntyi video nimeltä Gravitaatioaaltoja ja kuplia. Siinä käyn läpi hiukan meidän ryhmämme yhtä tutkimuksen kohdetta, ensimmäisen kertaluokan faasitransitiossa mahdollisesti syntyviä kuplia. Video alkaa kertauksella siitä, miten maailmankaikkeus on syntynyt ja mikä se hiukkasfysiikan standardimalli nyt oikein onkaan. Lisäksi käymme nopeasti läpi myös gravitaatioaaltoja.

Video on toteutettu käyttämällä Samsung Notesia. Jokainen eri aihetta käsittelevä pätkä tuotti noin 20-30 minuuttia videomateriaalia, jonka sitten editoin yleensä puolet lyhyemmäksi. Jouduin valitettavasti editoimaan koko videon myös useampaan otteeseen codec ongelmien takia, joka lisäsi videon tuotantoaikaa noin kolmella päivällä. Täytyy myös myöntää, että eipä ole ennen tullut videoeditoria käytettyä, saati mitään tällaista ennen tehtyä. Myös suunnittelu vei yllättävän kauan aikaa, piirroksien tekeminen ja järjestys piti harjoitella muutamaan kertaan läpi ja hioa mikä näyttää parhaalle.