Amerikkalaisyliopistot oikeuteen Googlen digitoimista kirjoista

Googlen  digitoimista aineistoista käytävä oikeustaistelu kiihtyy edelleen. Alkuperäinen, vuonna 2009 neuvoteltu sopimus oikeudenomistajien kanssa hylättiin viime keväänä oikeudessa. Tuorein uutinen kertoo, että useat kirjailijoiden etujärjestöt ovat yhteisvoimin haastaneet Googlen digitointiprojektiin osallistuneet amerikkalaiset yliopistot ja näiden yhdessä muodostaman HathiTrust-yhteenliittymän oikeuteen.

HathiTrustin ideana on ollut luoda yliopistokirjastojen kokoelmista digitoiduista kirjoista yhteinen keskitetty arkisto (ks. http://www.hathitrust.org/), jossa olisivat mukana myös Googlen digitoimat tekijänoikeuden alaiset aineistot. Kirjailijoiden etujärjestöt esittävät epäilyksiä arkiston turvallisuudesta ja vaativat sen sisältämien tekijänoikeuden alaisten aineistojen poistamista. Järjestöt vastustavat myös HathiTrustin pyrkimyksiä identifioida orpoteoksia, joita olisi suunnitelmien mukaan tarjottu rajattuun käyttöön yliopistoissa.

Haasteen mukaan yliopistot ovat syyllistyneet yhteen kaikkien aikojen suurimmista tekijänoikeusrikkomuksista tuodessaan digitoituja aineistoja käyttöön myös yksittäisten yliopistokirjastojen tilojen ulkopuolella. Se pyrkii pysäyttämään Googlen ja yliopistokirjastojen käynnissä olevat digitointiprojektit ja vaatii näitä poistamaan palveluistaan jo digitoidut tekijänalaiset aineistot.

Toisaalta haasteen takana olevista organisaatioista esim. Author’s Guild oli mukana alkuperäisessä Googlen kanssa solmitussa sopimuksessa, eli sen lähtökohtana ovat varmasti osin olleet pikemminkin käynnissä olevaan oikeustaisteluun liittyvät taktiset syyt kuin ehdoton vastarinta aineistojen digitointia kohtaan. Googlen oikeudenomistajien kanssa neuvottelemaa sopimusta koskeva oikeuskäsittely jatkuu sekin vielä tällä viikolla.

Linkkejä: