Theseuksessa 30.000 julkaisua

Ammattikorkeakoulujen yhteinen julkaisuarkisto Theseus on kasvanut kolmivuotisen historiansa aikana nopeasti. Tänään mentiin yli 30.000 julkaisun rajan: vaikka esim. Doriassa on enemmän viitteitä, vapaasti käytettävien kokotekstijulkaisujen määrällä mitattuna Theseus on kuitenkin tällä hetkellä jo Suomen suurin julkaisuarkisto. Tämä näkyy myös käyttöluvuissa, sillä vuoden 2011 alusta lähtien Theseuksen julkaisuja on ladattu tähän mennessä yli 4 miljoonaa kertaa.

Theseusta alettiin suunnitella vuodenvaihteessa 2007/2008 (palvelun varhaisvaiheista ks. Samu Viidan artikkeli, http://urn.fi/urn:nbn:fi-fe200812182275), ja vaikka välille mahtui ehkä muutamia vähän vaikeampiakin hetkiä, sen menestys on kuitenkin mainio osoitus siitä, mitä yhteisymmärryksellä ja yhteistyöllä voidaan saada aikaiseksi. Kansalliskirjasto vastaa palvelun teknisestä ylläpidosta ja kehittämisestä (teknisesti se on lähes identtinen Dorian kanssa). Palvelun omistaja on kuitenkin Arene ry, ja sen sisällön ylläpidosta vastaavat ammattikorkeakoulut.

Theseuksen alkuperäinen tavoite oli kaikkien ammattikorkeakouluissa tehtävien opinnäytteiden julkaiseminen verkossa. Niinpä ei olekaan yllättävää, että sen sisältö koostuu edelleen pääosin opinnäytetöistä, vaikka viime aikoina mukaan on tullut jonkin verran myös ammattikorkeakoulujen muita julkaisuja.

Ainakin omalta osaltani voin sanoa, että se on esitellyt minulle kokonaan uuden genren, amk-opinnäytetyöt. Vaikka niihin on kenties yliopistomaailman näkökulmasta kohdistunut myös ennakkoluuloja, on ollut mielenkiintoista huomata, että yliopistojen pro graduihin verrattuna kyseessä on todellakin hieman erilainen genre. Töiden taso toki vaihtelee huomattavasti, mutta aiheet ovat usein huomattavasti käytännönläheisempiä ja selkeämmin rajattuja kuin yliopistoissa yleensä. Tiedonhakijan näkökulmasta Theseuksen opinnäytetyöt sisältävätkin paljon sellaista tietoa, jota verkosta ei välttämättä muuten löytyisi.

2 thoughts on “Theseuksessa 30.000 julkaisua

1. Olin vähän skeptinen sisällön suhteen, mutta jo heti ensimmäinen hakukokeilu, hakusanalla “pilvilaskenta”, tuotti puoli tusinaa julkaisua jotka osoittautuivat hyödylliseksi.

Kieltämättä genre on erilainen kuin yliopistoilla, mutta näin kai pitääkin olla? Kiitos vinkistä!

Comments are closed.