22 vuosikertaa Naistutkimusta ja muita Elektra-uutuuksia

Alkuvuoden 2012 aikana Artoon kertyneet uusien Elektra-artikkelien tietueet ajettiin taas eilen Elektran omaan, Doriassa sijaitsevaan käyttöliittymään. Asiakasorganisaatioiden käytössä oleva aineisto täydentyi tällä kertaa yli 1.700 uudella kokotekstiartikkelilla.

Suurin yksittäinen aineistoryhmä olivat tällä kertaa Naistutkimus – Kvinnoforskning -lehden vanhat vuosien 1988-2003 artikkelit, joiden luettelointi Artoon oli alkanut jo viime syksynä.

Etenkin Koneen säätiö on parin viime vuoden aikana ottanut kiitettävästi asiakseen tukea suomenkielisten tieteellisten lehtien toimintaa, ja useat lehdet ovat myös saaneet rahoitusta omien vanhojen vuosikertojensa digitointiin. Naistutkimus oli näistä ensimmäinen jonka artikkelit saatiin mukaan Elektraan.

Naistutkimus oli Elektrassa jo ennestään vuosikerrasta 2004 alkaen, mutta nyt verkkokäyttöön saatiin siis peräti 16 vuosikertaa lisää suomalaisen naistutkimuksen historiaa. Mukana on paljon tiukkaa analyysia ja räväkkiä kannanottoja, ja onkin hyvin mielenkiintoista nähdä, miten paljon tällaista hieman vanhempaa aineistoa käytetään.

Vanhojen vuosikertojen esiinmarssi ei suinkaan lopu tähän, sillä meillä on jonossa vuoroaan odottamassa lisääkin takautuvasti digitoitua herkkua. Hieman maistiaisia on itse asiassa jo tarjolla, sillä Tiede & edistys -lehdestä on saatavilla pari sen aivan ensimmäistä vuosikertaa, joissa sukelletaan syvälle 1970-luvun tieteellisten ja poliittisten intohimojen syövereihin. Lehdet ovat erittäin mielenkiintoista luettavaa, sillä ne ovat selkeästi peräisin toisenlaisesta ajasta – vaikka mukana on samalla kertaa hyvinkin tuttuja teemoja ja ajatusmalleja. Esim. seuraava pääsihteeri, toveri L. I. Brezhnevin NKP:n 25. edustajainkokouksessa vuonna 1976 esittämä huomio tuntuu edelleen viiltävän ajankohtaiselta argumentilta myös tämän päivän tiedepoliittisessa keskustelussa:

Tiedämme erinomaisesti, että tieteellisteknisen edistyksen vuolas virta kuivuu, ellei sitä täydennetä jatkuvasti perustutkimuksella.
(ks. http://urn.fi/URN:NBN:fi:ELE-1525800)

Vanhojen klassikoiden lisäksi Elektran päivitysajon mukana tuli tietysti yllin kyllin uudempaakin materiaalia. Viime syksynä uusina lehtinä mukaan liittyneistä Dosis– ja Matkailututkimus-lehdistä on nyt tarjolla jonkin verran artikkeleita, open access -lehtenä mukaan tullut Kasvatus & aika taas on saatavilla myös Elektran kautta ensimmäisestä vuosikerrastaan (2007) lähtien.

Päivitysajoja Artosta Doriaan on tehty viime aikoina 3-4 kuukauden välein. Yritämme kuitenkin tulevaisuudessa kiristää hieman tahtia, jotta uudet artikkelit tulisivat saataville nopeammin. Kuten tähänkin asti, päivitysajojen välillä Arto-tietokannan kautta voi päästä myös sellaisiin uusiin artikkeleihin, jotka eivät ole vielä ennättäneet mukaan Elektran omaan käyttöliittymään.

Useimpien Elektra-aineistojen käyttöoikeus on rajattu, eli vaikka lehden artikkelien viitetietoja pääsee selailemaan vapaasti, itse kokotekstitiedostot ovat käytettävissä vain käyttöoikeuden hankkineissa organisaatioissa. Näitä ovat vuonna 2012 mm. useimmat yliopistot, kaikki ammattikorkeakoulut ja kaikki yleiset kirjastot. Monet organisaatiot tarjoavat aineistoa myös etäkäyttöön esim. Nelli-portaalin tai VPN-yhteyden kautta.

2 thoughts on “22 vuosikertaa Naistutkimusta ja muita Elektra-uutuuksia

1. Kiitos tiedoista Elektraan liittyen. Oliko jossain tarkempaa tietoa Elektraan ajaettavista, “jonossa vuoroaan odottavista” aineistoista ja aikatauluista? Onko esim. T & E -lehden osalta tulossa laajemmin vanhoja vuosikertoja luettavaksi? Ja käydäänkö näistä Elektraan tulevista aineistoista jotain neuvotteluja esim TSV:n kanssa vai onko täysin yksittäisten lehtien omasta halukkuudesta kiinni, milloin ja mitä luovuttavat Elektraan julkaistavaksi?

2. Tiede & edistys -lehden kokotekstiartikkelien luettelointi on tällä hetkellä edennyt Arton puolella vuoteen 1982 asti, ks. Arto, Tiede & edistys, artikkelit (julkaisusta), vain e-aineisto, 50 viitettä / sivu. Olemme saaneet lehden kustantajalta kaikki puuttuvat 80- ja 90-lukujen numerot, eli ne ovat tulossa saataville vähän kerrallaan, todennäköisesti syksyyn mennessä.

Lisäksi jonossa vuoroaan odottamassa ovat Sosiologia-lehden artikkelit vuosilta 1964-1985. Uutena lehtenä mukaan on tulossa Musiikki, aluksi vuodesta 2005 lähtien, mutta saattaa olla että pääsemme tästä vielä hieman taaksepäin. Lisäksi jonoon on todennäköisesti tulossa myös yhden muun lehden takautuvia vuosikertoja, mutta koska emme ole vielä saaneet aineistoja, lienee parempi olla toistaiseksi lupailematta mitään…

Näiden lehtien kohdalla lienee realistista puhua loppuvuodesta tai joiltakin osin jopa vuodenvaihteen jälkeisestä ajasta. Takautuvien aineistojen käsittelyä ja luettelointia tehdään Elektran normaaleilla resursseilla, eli prosessi ei valitettavasti etene kovin nopeasti, koska välillä pitää tietysti tehdä myös uusia aineistoja.

Aineistojen julkaisemisesta sovitaan erikseen kunkin lehden kustantajan kanssa. Uusien numeroiden osalta kustantajat ovat yleensä sopineet tekijöiden kanssa Elektran kannalta riittävistä oikeuksista jo valmiiksi (mikä on kaikkien osapuolten kannalta yksinkertaisin ratkaisu), mutta etenkään takautuvien aineistojen kohdalla tällaista sopimista ei aina ole tehty, eli niiden kohdalla yhteistyökumppanimme Kopiosto selvittää tarvittaessa oikeuksia suoraan artikkelien tekijöiltä.

Elektran aineistot saadaan digitaalisessa muodossa kustantajilta, eli saataville tulevien takautuvien vuosikertojen määrä riippuu siitä, mitä kustantajalla on tallella joko valmiiksi digitaalisena tai digitoituna versiona.

Toivottavasti tämä vastasi kysymyksiisi!

Comments are closed.