DIGITAALINEN KURSSIPALAUTE JO TUNNILLA

Tässä digikuulumisia yhteiskunnallisen muutoksen kandiohjelmasta, jonka varsinainen Digiloikka 2019 on vasta alkamassa.  Ohjelmassamme siirryttiin tänä vuonna uudenlaiseen kurssipalautteen digitaalisen keräämiseen. Sinänsä kurssipalautteen keruu on ollut itsestään selvää ja koosteita käsitelty opiskelijoiden kanssa jo vuosia. Opettajat ovat kuitenkin kipuilleet alhaisen vastausprosentin online-palautteiden ja työläiden paperilomakkeiden välillä.

Samaan aikaan saimme yhtenäisyyttä myös palautekyselyn muotoon. Valtiotieteellisessä tiedekunnassa laadittiin pedalehtorin asiantuntemuksella hyvä palautelomakkeen malli, jota hieman vielä muokkasimme. Tavoitteena oli, että fokus on myös opiskelijan oman kehittymisen itsereflektiossa, ei vain palautteessa opettajalle. Kurssin kehittämisehdotusten ohella lomakkeen täyttö edistäisi opiskelijan oman osaamisen tunnistamista. Lisäksi lomakkeen kysymykset vahvistaisivat opettajien panostusta osaamistavoitteiden selkeään kuvaukseen. Palautekysely sisältää 11 monivalintakysymystä ja muutaman avovastauskentän. Heti ensimmäiset kokeilut osoittautuivat toimiviksi, esimerkiksi kysymys ”Opin kurssilla oman alani asiantuntijuuden kehittymisen kannalta hyödyllisiä asioita” oli kirvoittanut reflektoimaan kurssin antia mitä erilaisemmilla tavoilla.

PublicDomainPictures

Aluksi käytimme paperilomakkeita ja opetusavustajamme koostivat niistä yhteenvetoja. Digiaikalaisina he kuitenkin heti protestoivat hidasta käsinkoostamista – eikö tätä jotenkin voisi digitalisoida? Samoja ajatuksia oli syntynyt tiedekunnan toisessa koulutusohjelmassa ja ennen kuin itse ehdimme palautetyökalun kimppuun opetusteknologiapalvelut avustivat ystävällisesti lomakkeemme Moodleen. Uutta meille oli se, että palautusta pystyi kontrolloimaan anonyymiydestä tinkimättä.

Nyt opettajilla on mahdollisuus joko pyytää opetusavustajaa lisäämään palautelomake kurssin Moodle-alustalle tai kopioida se itse ohjelmamme Society and Change Teachers’ Forumilta. Rakensin foorumin opettajien käytännön tarpeisiin yliopiston opettajasivustoa odotellessa. Kurssipalautteeseen saa kattavuutta, jos säätää sen pakolliseksi, mutta tämä vaatii opettajalta valvontaa. Yksinkertaisinta on pyytää opiskelijoita vastaamaan kyselyyn tunnilla, koska se käy kätevästi puhelimellakin.

Digitaalisesta palautekyselystä on helppo koostaa yhden sivun tiivistelmä, jotka saatetaan johtoryhmän tietoon. Yhtenäinen palautelomake auttaa tunnistamaan nopeasti eri kurssien vahvuuksia ja kehittämistarpeita ja on suureksi avuksi opetussuunnitelmatyössä. Lisäksi opettaja saa näppärästi aineistoa portfolioonsa ja kehitysehdotuksia jatkoa varten. Ja parhaassa tapauksessa myös hyvän mielen onnistuneesta kurssista ja innostuneista opiskelijoista. 😊