Kemian kandiohjelman digiloikka: kesän satoa!

Kemian kandiohjelman digiloikka-projektin kesätyöntekijät ovat tehneet ahkerasti töitä läpi pitkän ja ajoittain kuumankin kesän. Meillä oli asetettuna kesäksi kolme tavoitetta:

1. Tuottaa epäorgaanisen ja orgaanisen kemian laboratoriotöihin iso liuta opetusvideoita (työryhmä: Aarni Nordström, Valtteri Lasonen ja Matias Jääskeläinen)
  2. Muuntaa epäorgaanisen kemian laboratoriotöiden kvalitatiivisen analyysin ja reaktio-opin työohje webbipohjaiseksi hypertekstiresurssiksi (Jukka Puumi)
  3. Kehittää lukiolaisille suunnattua ”Kemiallinen rakenneanalyysi ja molekyylimallinnus” MOOC-kurssia (Matias Jääskeläinen)

Tässä vaiheessa voimme sanoa, että tavoitteet ovat täyttyneet, eteenpäin on menty ja tulosta on syntynyt. Esimerkkeinä kesän sadosta tarjoamme pari kesätyöntekijöiden tuottamaa opetusvideota. Nämä on tarkoitettu kandivaiheen laboratoriotöiden tueksi. Opiskelijat voivat videoiden kautta tutustua töissä käytetettäviin laitteisiin ja työvaiheisiin ennen labravuorolle saapumista (ja myös vuorojen aikana tai niiden jälkeen).

Sublimointilaitteisto alipaineessa:

Uutto:

Yhteensä näitä opetusvideoita tuotettiin 37 kappaletta ja ne tullaan julkaisemaan Vimeossa kaikille avoimina. Tällä hetkellä videoissa on valinnainen suomenkielinen tekstitys, mutta tulemme lisäämään tekstityksen myös ruotsiksi ja englanniksi.

Kvalitatiivisen analyysin ja reaktio-opin hypertekstiresurssin kehittämisessä oli aluksi teknisiä haasteita. Yritimme löytää sopivia työkaluja, joilla saisimme työohjeesta sekä toimivan että visuaalisesti näyttävän. Kyseinen työohje muistuttaa jonkin verran käsitekarttaa rakenteeltaan ja selvitimme josko jokin mindmap-sovellus soveltuisi tarpeisiimme. Valitettavasti vain yksi löytämistämme käsitekarttaohjelmista tuotti puhdasta html5-koodia, muut olisivat vaatineet erillisen ohjelman käsitekarttojen katseluun. Ja tämä yksi html5-koodia tuottava ohjelma ei tiettyjen rajoitusten vuoksi soveltunut meidän käyttöömme. Niinpä päädyimme käyttämään WordPressiä alustana. Tässä meillä oli kaksi mahdollisuutta: joko käyttää HY:n blogipalvelua tai asentaa WordPress omalle webbipalvelimellemme.  WordPressiin on saatavilla suuri määrä erilaisia pluginejä, joista eräät olisivat olleet meille hyödyllisiä. Valitettavasti HY:n blogipalveluluun ei (tällä hetkellä) voi asennuttaa uusia pluginejä. Loppujen lopuksi päätimme kuitenkin pitäytyä blogs.helsinki.fi -palvelussa – sen minkä hävisimme hienouksissa voitimme vaivattomuudessa, kun meidän ei tarvitse itse asentaa ja ylläpitää WordPressiä palvelimellamme.

Kaikkein kunnianhimoisin tavoitteistamme on uuden lukiolaisille suunnatun MOOC-kurssin kehittäminen. Ideana on innostaa ja koukuttaa kemiasta kiinnostuneita lukiolaisia ja tutustuttaa heidät hieman syvällisemmin asioihin, jotka käydään läpi lukion oppikirjoissa melko nopeasti. Kurssin alustava laajuus on 1 op ja siitä on jatkossa tarkoitus tehdä modulaarinen, jolloin on mahdollista suorittaa 1 + 1 op. Tarkoitus on myös, että kurssin suorittaneet lukiolaiset voisivat sisällyttää suorituksen kandiopintoihinsa, jos he päätyvät lukemaan kemiaa Helsingin yliopistoon. Kurssin kehittäminen on hyvässä vaiheessa ja uskomme saavamme ensimmäisen version valmiiksi vuoden loppuun mennessä. Kesäkuussa kutsuimme myös muutaman lukiolaisen vieraiksi kemian laitokselle ja saimme heiltä hyviä ideoita ja palautetta kurssin kehittämiseen.

Syksyllä Matias Jääskeläinen jatkaa osa-aikaisena MOOC-kurssin kehittämistä. Ja ensi vuonna jatkamme opetusvideoiden tekemistä, silloin keskitymme fysikaalisen kemian labratöitä tukeviin videoihin.

One thought on “Kemian kandiohjelman digiloikka: kesän satoa!