Kemian kandiohjelman digiloikka: vuosi kääntyy loppua kohti

Kemian kandiohjelman digiloikassa viimeiset viikot ovat olleet hiljaisia. Saimme kesällä ensimmäisen satsin opetusvideoita valmiiksi ja nämä on jo otettu opetuskäyttöön kandivaiheen labraopetuksessa. Kvalitatiivisen analyysin ja reaktio-opin työohjeen muokkaaminen hypertekstiresurssiksi on myös saatu valmiiksi. Kjell Knapas ja Jukka Puumi esittelevät hypertekstiresurssin opiskelijoille ja opettajille seminaarissa 27.11. klo 14-16 (Chemicum A129).

Lukiolaisille suunnatun MOOC-kurssin suhteen olemme kokeneet hieman takapakkia. Henkilö, joka kurssia kehitti, ei ehtinyt enää panostamaan työhön opiskelukiireiden takia ja joudumme etsimään korvaajan hänen tilalleen. Kurssissa on vielä tehtävää ja aiomme esim. kuvata opetusvideoita havainnollistamaan kemiassa tärkeiden mittausmenetelmien käyttöä (mm. NMR ja IR) tutkimuksessa. Saamme toivottavasti uuden henkilön rekrytoitua pian ja työt pääsevät jatkumaan!

Vuoden vaihteen jälkeen aiomme myös jatkaa opetusvideoiden kuvaamista kandivaiheen labratyökursseja varten. Nyt aiomme tuottaa videoita fysikaalisen kemian laboratoriokurssille. Aiemmat opetusvideomme ovat keskittyneet lähinnä työtapojen ja mittauslaitteiden esittelyyn. Fysikaalisen kemian töiden tapauksessa ideana on sekä esitellä mittausmenetelmiä, että havainnollistaa töiden taustalla olevaa teoriaa. Aiemmat videomme ovat olleet laboratoriossa ”näyteltyjä”, mutta fysikaalisen kemian videoihin aiomme lisätä runsaasti animaatioita, joilla työssä tapahtuvat ilmiöt (esim. spektroskooppiset siirtymät) saadaan havainnollistettua.