Termofysiikan yleisöryntäys

Termofysiikan kurssi jaettiin kahtia syksyksi 2014. Vanhaan termofysiikan kurssiin sisältyi monenlaisia aiheita ja kurssi koettiin hyvin raskaaksi. Kurssin aloitti tyypillisesti noin sata opiskelijaa ja läpäisi viitisenkymmentä. Kurssin suositeltu suoritusaika on fysiikan pääaineopiskelijoilla toisen vuoden syksyllä.

Kurssi päätettiin jakaa kahteen osaan, joista ensimmäinen on kevyempi Termofysiikan perusteet (4 op) ja toinen syvemmälle osittaisderivaattojen ihmeelliseen maailmaan menevä Termodynaamiset potentiaalit (6 op). Opintopisteissä on huomioitu se, että jälkimmäiseen kurssiin sisältyy esseen kirjoittaminen.

Termofysiikan perusteisiin ilmoittautui syksyllä noin 140 henkeä, kun laitos oli konservatiivisesti varautunut noin sataan. Vielä ilahduttavampaa oli osallistujamäärän kehitys: kurssin keskeyttäminen oli todella harvinaista. Kurssiin oltiin selvästi tyytyväisiä ja jatko-osalle (Termodynaamiset potentiaalit) ilmoittautuikin niin paljon väkeä, että laskariryhmien määrää kasvatettiin kolmesta neljään. Nähtäväksi jää, onko tämä vuosi vain anomalia, vai nouseeko termo pysyvästi aiempaa isommaksi kurssiksi.