Assarihaku

Fysiikan laitoksen assarihaku lukuvuodelle 2017-2018 on alkanut. Assariksi haetaan tuttuun tapaan täyttämällä lomake osoitteessa https://elomake.helsinki.fi/lomakkeet/79615/lomake.html. Hakuaikaa on 7.5. asti, tämän jälkeen lähtevät haastattelukutsut, ja haastattelut ovat toukokuun lopussa. Paikat selviävät kesällä, kun laitoksen henkilökunnan panokset kurssien assareina ovat selvinneet.

Muista liittää hakemukseesi opintosuoritusote! Jos haluat tehdä erinomaisen vaikutuksen, nimeät liitteen omalla sukunimelläsi, esim. kontro_opintosuoritusote.pdf.

Aiempina vuosina hakijoiden toiveet ja avoinna olevat paikat eivät ole täysin kohdanneet. Esimerkiksi Mapuille on ollut paljonkin halukkaita, kun taas termon kursseja on ollut vaikeampi täyttää. Karkeasti tämä tarkoittaa sitä, että vain Mapua assaroimaan halukkaat pääsevät hommiin paljon epätodennäköisemmin – kannattaakin siis hakea laajasti eri kursseille. Assariksi pääsemisen edellytys ei ole se, että on kaikista kursseista korkeimmat arvosanat, vaan se, että on riittävät tiedot ja sopii kurssille. Pyrimme parhaamme mukaan kokoamaan kursseille erilaisia assareita, niin että joukossa on (jos mahdollista) sekä samaa kurssia toista kertaa assaroivia että ensikertalaisia, sekä teoreetikkoja että höyryfyysikkoja jne.

Ensi vuonna tapahtuu mullistus, kun Havaintojen tilastollinen käsittely kasvaa kaikille pakolliseksi kurssiksi. Kurssi on aiemmin ollut pieni, ja nyt se kasvaa kerralla mahduttamaan kaikki fuksit, sivuaineopiskelijoita sekä toki myös niitä, jotka ovat jo laitoksen opiskelijoita ja siirtyvät suorittamaan uudenmuotoista kandia. Työvoimaa siis tarvitaan, mutta harva on käynyt kurssin. Haluaisinkin erityisesti korostaa, että kurssia voi hakea assaroimaan vaikka ei olisi suorittanut juuri sen nimistä kurssia.