Vierailu Pretorian yliopistoon

Kuten otsikosta voikin päätellä, tänään vierailimme University of Pretoriassa. Yliopisto perustettiin vuonna 1908 ja oppilaita on noin 60 000. Vierailimme tutkimuksiimme liittyen Afrikan kielten laitoksella ja saimme kuulla kolme kiinnostavaa luentoa liittyen Etelä-Afrikan kielten tutkimukseen ja kielipolitiikkaan.

Professori Elsabé Taljard kertoi meille hieman yliopiston historiasta ja siitä, miten Afrikan kielten laitoksen nimitys on vuosien varrella muuttunut poliittisten syiden vuoksi. Yksi hänen esille tuomansa huomio olikin se, että laitos on keskittynyt eteläafrikkalaisten kielten tutkimiseen, eikä afrikaans kuuluu Afrikan kielten laitoksella opetettaviin kieliin. Laitoksen johtaja, professori Danie Prinsloo piti luennon sanakorpusten luomisesta ja niiden hyödyntämisestä interaktiivisten sanakirjojen luomisessa. Sibongile Maako antoi meille lyhyen esitelmän Etelä-Afrikan kielipoliittisesta tilanteesta ja kielten aseman kehittämisestä. Maako on itse keskittynyt toisen tutkimamme kielen, etelän-ndebelen, aseman kehittämiseen. Hän työskentelee PANSALB:ille, joka on vastuussa eteläafrikkalaisten virallisten kielten kehittämisestä ja niiden aseman turvaamisesta. Zulun kielen opettaja Brenda Bokaaba toi esille myös kielten standardisoinnin ongelman Etelä-Afrikassa. Hän puhui esimerkiksi siitä, miten kolonisaation kielet, englanti ja afrikaans, ovat vaikuttaneet murteiden välisiin eroihin.

Loppuillan vietämme majapaikassa pizza-illan merkeissä ja huomenna suuntaamme kohti Mokopanea! Seuraavissa postauksissa pääsemmekin kertomaan enemmän siitä, miten eri ryhmien tutkimukset kentällä ovat lähteneet käyntiin.