Lotjhani! Ninjani?

Saavuimme Pretoriaan maanantaiaamuna. Lento Istanbulin kautta kesti yhteensä noin 15 tuntia, joten ensimmäinen päivä meni lähinnä matkasta toipuessa. Sää Pretoriassa on yllättävän viileä, sillä Etelä-Afrikassa on tällä hetkellä talvi. Vietämme Pretoriassa yhteensä neljä päivää, jonka jälkeen jakaudumme pienemmissä tutkimusryhmissä eri paikkakunnille.

Tänään vierailimme University of South Africassa (UNISA), Afrikan tutkimuksen laitoksella. UNISA on Afrikan mantereen suurin yliopisto, ja toimii täysin etäopetuksella. Oppilaita on yli 300 000. Kuuntelimme kiinnostavan luennon UNISAn tutkijoilta koskien Ndebele-kansaa sekä isiNdebelen kieltä. Saimme myös lyhyen intensiivikurssin kieleen. Tämän blogitekstin otsikko onkin isiNdebeleä ja tarkoittaa ”Hei! Mitä teille kuuluu?”.

Loppupäivän syvennyimme omiin tutkimusaiheisiimme ja esivalmisteluihin. Huomenna suuntaamme vierailulle University of Pretoriaan.

Tässä vielä lyhyt kielikurssi isiNdebelestä kiinnostuneille (kysymykset ja vastaukset ovat yhdeltä ihmiseltä yhdelle, sosiaaliselta statukseltaan samantasoiselle ihmiselle):

Mitä kuuluu? Unjani?

Minulle kuuluu hyvää, entä sinulle? Ngikhona, wena unjani?

Mikä sinun nimesi on? Ungubani ibizo lakho?

Minun nimeni on x. Ibizo lami ngingu X.

Missä sinä asut? Uhlala kuphi?

Asun Suomessa. Ngihlala eFinland.

Kiitos Ngiyathokoza

Kyllä Iye

Ei Awa

Anteeksi Ngiyacolisa

Näkemiin Sala kuhle

Palaillaan pian uusien kuulumisten merkeissä!

ps. Valitettavasti emme onnistuneet lataamaan kuvia huonon netin takia, mutta lisäämme niitä myöhemmin.