Järjestöt vaativat itseltään ilmastovastuullisuutta

Helsingin yliopiston Hiilifiksu järjestö -hankkeen syyskuun koulutus Sitrassa kokosi ilmastovaikutuksistaan kiinnostuneet järjestöt yhteen. Koulutus osoitti, että tämä on kolmannen sektorin toimijoille selvästi ajankohtainen teema: Osallistujakyselyn mukaan kaikki järjestöt kokivat hiilijalanjäljen todentamisen olevan osittain tai todella hyödyllistä järjestölle. Lisäksi kaikki järjestöt ilmoittivat koulutuksen vastanneen tarpeeseen.

Koulutukseen kuului järjestöpaneelikeskustelu, jossa mukana oli järjestötoimijoita Kuurojen liitosta, Puolueiden kansainvälinen demokratiayhteistyö Demosta, Ilmastovanhemmista ja STTK:sta. Paneelia moderoi Helsingin yliopistosta professori Markku Kanninen. Paneeli kirvoitti kärkkäitäkin kommentteja järjestöedustajilta sektorin ilmastotoimien nykytilaan liittyen. Demon toiminnanjohtaja Anu Juvonen vaati enemmän toimia järjestöiltä ilmastovaikutusten todentamiseen ja raportointiin liittyen. ”Jostain syystä ensimmäinen ilmastovastuullisuusmomentum meni jo järjestösektorilla. Monet järjestöt palkkasivat ilmastonmuutosasiantuntijoita 5-10 vuotta sitten, mutta ei enää”, Juvonen kommentoi. ”Nyt on toinen momentum, johon kaikkien pitäisi lähteä mukaan.”

STTK:n yhteiskuntavastuun johtaja Taina Vallander kertoi hiilijalanjäljen laskennan olevan tärkeä osa järjestön kestävän kehityksen agendaa. ”Järjestöissä olisi jopa tarvetta ilmastotilinpäätökselle henkilöstötilinpäätöksen lisäksi”, STTK kommentoi. STTK on pilotoinut järjestöille suunnattua hiilijalanjälkilaskuria. Harjoitus on vaatinut  henkilöstöresursseja, mutta henkilökunta on kokenut prosessin tärkeäksi. Vallander nosti myös esille käytännönkysymyksenä vaikeuden vaikuttaa toimitilojen energiaratkaisuihin ja saada energiaan liittyviä tietoja.

Ilmastovanhempien puheenjohtaja Sampo Koistinen vaati hiilijalanjälkitiedon saatavuuden parantamista. ”Vapaaehtoisjärjestöillä tai kuluttajilla ei välttämättä ole aikaa etsiä palveluiden ja tuotteiden hiilijalanjäljestä tietoa”. ”Ilmastovastuullisuus pitäisi tehdä kaikille helpoksi”, Koistinen korosti.  Kuurojen liiton Laura Pajunen toi esiin hiilijalanjäljen seuraamisen ja vuosittaisen raportoinnin tärkeyden. ”Harjoitus ei saa jäädä vain kertakokeiluksi”, Pajunen totesi. Demon Juvonen vielä lisäsi, että myös järjestöjen taustarahoittajat ja tukijat voisivat ottaa hiilijalanjäljen todentamisen tosissaan. Lisäksi Juvonen toivoi, että järjestöillä olisi käytössään päästöjen vähentämisen suunnittelua tukevia materiaaleja.

Seuraava koulutus hiilijalanjäljen laskennasta järjestetään 12.10. Tervetuloa mukaan!