Päijät-Hämeen ikäpäivät

Päijät-Hämeen ikäpäivät kokosi sosiaali- ja terveysalan ammattilaisia kuulemaan ja keskustelemaan ajankohtaisista ikääntyvien hyvinvointiin ja omaan työhön liittyvistä asioista. Päivään sisältyi sekä asiantuntijaluentoja että työpajatyöskentelyä.

Marjaana Seppäsen ja Anu Ritsilän esitys “Sosiaalisen toimintakyvyn arviointi ja tukeminen vanhustyössä” ikäpäivillä SlideShare-palvelussa.

[slideshare id=10054021&doc=ikapaivat2011-111107022357-phpapp02]

Marjaana kuvasi puheenvuorossaan, kuinka “sosiaalinen” näkyy valtakunnallisella tasolla, laissa ja suosituksissa ja miten sosiaalisen toimintakyvyn käsitettä on määritelty. Anu puolestaan kertoi siitä, kuinka sosiaalista toimintakykyä voidaan tukea tavoitteellisissa ryhmissä. Esimerkkinä käytettiin tavoitteellisia Ikihyvä-ryhmiä.

Seminaarissa esiintyi myös YTT, kehittämisasiantuntija Kaarina Mönkkönen Koulutus- ja kehittämiskeskus Salmiasta.

Työpajoja vetivät Hoitolaitosten kulttuuritoiminnan edistämisen läänintaiteilija Ava Numminen sekä LAMK:n fysioterapeuttiopiskelijat lehtori Jari-Pekka Jokisen ohjaamana.

Professori Marjaana Seppänen (Kuva: Anu Ritsilä)

Ikäpäivät: jaettuja kokemuksia (Kuva: Anu Ritsilä)