Mitkä asiat tekevät sinut onnelliseksi?

Kysymys on osa Aslako-hankkeessa käynnissä olevaa kyselyä, jossa selvitetään lasten hyvinvointia ja asuinaluekokemuksia. Kyselyyn vastaavat paraikaa Liipola-Kaikuharjun koulun 1.-4.-luokkalaiset  oppilaat ja huhtikuun alussa Harjun koulun 1.-6.-luokkalaiset.

Hankkeen tutkijat kertovat alustavista havainnoistaan Perhetutkimuksen päivillä Jyväskylässä ja Lapsuuden tutkimuksen päivillä Oulussa.

Lisätietoa:

Jaana Poikolainen, yliopistotutkija
jaana.poikolainen(at)helsinki.fi

Kati Honkanen, suunnittelija/tutkija
kati.honkanen(at)helsinki.fi

 

Henkilöstöuutisia

Aslako-hankkeessa aloitti tammikuussa tutkimusavustajana  filosofian maisteri Hanna Ruusunen, joka tekee hankkeessa  sosionomiopintoihinsa liittyvää työharjoittelua.

Lue lisää Hannasta hankkeen sivuilta.

Hannankuva

 

Aslakossa tapahtuu

Tammikuussa 2014 Aslako-projektin aineistonkeruu jatkuu Liipolassa ja  keskustassa asuvien perheiden vanhempien haastatteluilla. Myös lasten  ja nuorten haastattelut ovat pyörähtäneet käyntiin. Osalle lapsista on  jo jaettu kertakäyttökameroita, joilla heidän on tarkoitus kuvata  heille itselleen hyvinvointia tuottavia paikkoja ja asioita. Tutkijat  keskustelevat myöhemmin lasten kanssa näiden kuvien kautta tulleista  ajatuksista ja tunteista. Hankkeessa selvitetään myös viranomaisten  käsityksiä lasten, nuorten ja lapsiperheiden hyvinvoinnista.

 

Tervetuloa Lahden Tiedepäivään!

Tänäkin vuonna ahkera tiimimme on tuottanut useita esityksiä 12.11. pidettävään Lahden Tiedepäivään:

Autettavasti mies? Miesten kokemuksia auttamisesta laitoshoidossa. Karoliina Ojanen
Mitkä tekijät rajaavat toimijuutta iäkkäiden laitoskuntoutuksessa? Ylva Krokfors
Kokemusasiantuntijat moninaisen hyvinvointitiedon tuottajina. Kati Honkanen ja Jaana Poikolainen
Elämäntarinat näkyviksi tietotekniikan keinoin – case ‘Muistelutikku’. Päivi Kuosmanen (lukiolaisten ohjelmaosuus)

Tutustu Tiedepäivän tarkempaan ohjelmaan  ja abstraktikirjaan.

Tervetuloa Fellmanniaan!

Japanilaisia vieraita Lahdessa

Viime viikko poikkesi arkirutiineista melkoisesti, kun saimme vieraiksemme japanilaisia ikääntymisen tutkijoita Kiotosta. Kolmipäiväiseen vierailuun mahtui menestyksekäs yleisöseminaari, työpajoja, tutustumiskohteita ja yhteinen sushi-illanvietto Lahden vesitornilla.

takechi

Tohtori Hajime Takechi Kioton yliopistosta kertoi dementoituneille ja heidän omaisilleen suunnatusta Orange Cafe-konseptista.

jälkiruoka

Suomalainen ja japanilainen jälkiruokakulttuuri kohtasivat Pukkilan japanilaisessa majatalossa.

Tutustumassa Hyvinvointikeskus Onniin

Tutustumassa Hyvinvointikeskus Onniin

 

Kansainvälistä terveyden edistämistä

Syyskuun ensimmäisellä viikolla Lahdessa vierailivat Ikihyvä-hankkeen pitkäaikainen yhteistyökumppani professori Brian Oldenburg Monashin yliopistosta Melbournesta sekä Anhuin provinssin terveyskasvatusinstituutin johtaja Xuefeng Zhong Kiinasta.

Brian Oldenburg

Brian Oldenburg

Yhteistyöneuvottelujen lomassa Brian Oldenburg esitteli päijäthämäläisille Yhdysvalloissa käynnistynyttä, yläasteen oppillaille kohdennettua “Staying Fit” -nimellä kulkevaa terveyden edistämisohjelmaa. Xuefeng Zhong piti puolestaan esitelmän Anhuin provinssissa käynnissä olevista terveyden edistämishankkeista. Hän on perehtynyt tarkkaan Pohjois-Karjala -projektin tuloksiin, ja halusi nyt tutustua Päijät-Hämeessä toteutettuun Ikihyvä-hankkeeseen.

Lapsiasiavaltuutettu tyytyväinen Lasten Ikihyvän tuloksiin

Lapsiasiavaltuutettu Maria-Kaisa Aula pitää hyödyllisenä Lasten Ikihyvä -hankkeessa saatuja tuloksia.

”Tutkimuksen arvo on siinä, että se todensi luotettavan menetelmän kautta niitä lasten hyvinvoinnin tekijöitä, jotka toistuvasti tulevat esiin lasten kanssa keskustellessani. Niitä ovat läheiset ihmissuhteet, kodin tunnelma, kaverien merkitys. Myös hyvä ruoka tulee varsin usein esiin, kuten tässäkin tutkimuksessa”, Aula kertoo Tekesin julkaisemassa tiedotteessa.

 Vuosina 2010−2012 toteutetussa Lasten Ikihyvä -hankkeessa perehdyttiin päijäthämäläisten alakoululaisten kokemuksiin omasta hyvinvoinnistaan. Hankkeessa kehitetty malli tähtää erityisesti lasten positiivisen hyvinvoinnin mittaamiseen.

Lasten Ikihyvä -hankkeen loppuraportti