Kaupunkiakatemian aamukahvit 8.4.2016

Ikääntyneet stadissa

Huhtikuun aamukahveilla kuultiin esityksiä ja keskusteltiin ikääntyneiden liikkumisesta, aktiivisesta kaupunkielämästä ja palveluiden järjestämisestä sekä asennoitumisesta ikääntymiseen.

Aamukahvit_yleiskuva

Meri Pekkanen Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveysvirastosta kertoi Stadin ikäohjelmasta. Ohjelmassa esitetään ikääntyneiden hyvinvointia edistäviä toimenpiteitä, joita toteutetaan vuosina 2015-17. Ikäohjelman tavoitteena on tilkitä puutteita sosiaali- ja terveyspalvelujen perustoiminnassa sekä ohjata palveluiden kehittämistä. Helsingissä pohditaan myös miten asuinalueiden omaehtoista toimintaa voitaisiin edistää siten, että ikääntyneiden lähiyhteisöissä olisi tarjolla myös muuta kuin kaupungin järjestämää ikääntyneiden toimintakykyä tukevaa tekemistä ja kontakteja.

Erkki Vauramo Soterasta (Aalto-yliopisto) puhui ikääntyneiden hoiva- ja kuntoutuspalveluiden yhteiskunnallisista kustannuksista sekä muutostarpeista. Eläkeikäisten osuus väestöstä kasvaa, mikä tarkoittaa verotulopohjan heikentymistä ja sitä, että ikääntynyttä kohden käytettävät taloudelliset resurssit pienenevät merkittävällä tavalla. Vauramon mukaan Suomessa kuntoutuspalvelut on uudistettava ja hoivalaitosjärjestelmä uusittava. Kaupunkeihin tulisi myös rakentaa senioreille viihtyisiä palvelukortteleita, joissa keskeistä on aktiivinen ja mielekäs elämä.

Timo Kopomaa Helsingin yliopistosta pohti esityksessään ikääntymisen tuottamaan elämänmuutokseen asennoitumista. Vaikka moni aktiivinen seniori nykyään onkin esim. kulttuuripalveluiden suurkuluttaja, ikääntymiseen voi suhtautua myös hyväksyvästi luopuen. Kaikkien ei tarvitse olla go-go-senioreita.

Ikääntyneiden elämänpiirin pienentyessä pienilläkin asioilla, kuten ruudulta katseltavan live-katu- tai torinäkymän avulla voidaan luoda vaihtelua arkeen. Perinteisten hoivapalveluiden lisäksi tulisi kehittää myös uudenlaisia ikääntyneiden palveluita, esimerkiksi putkiremonttievakkoon joutuvat eläkeläiset tarvitsisivat usein apua muuttotilanteessa.

Panu_Harmo

Panu Harmo Aalto-yliopistosta kertoi esityksessään Ikäbaana-hankkeesta, jolle haetaan parhaillaan sote-palvelujen järjestäjästä kumppania. Ikäbaana hankkeessa tehdään ikääntyneiden verkkoon kytkettyjen erilaisten palveluiden käyttäjäkeskeistä kehittämistä. Keskeisenä menetelmänä on ns. SimLab-prosessisimulointi ja yhteiskehittämisen workshop, jossa kaikki palveluverkoston toimijat innovoivat yhdessä keskustellen palveluprosessiaan. Lopuksi kuultiin roboteista tulevaisuuden hyvinvointipalvelujen osana. Suhtautuminen robotiikkaan on tutkijan mukaan vielä varautunutta, mutta kun robotti sanan korvaa kysymyksenasettelussa, suhtautuminen muuttuu heti positiivisemmaksi. Myös aamukahviyleisö äänesti tilaisuudessa erilaisissa robotiikkaa koskevissa väittämissä. Robotit koettiin kiinnostaviksi erityisesti teknisten töiden suorittajana, mutta seuralaisena tai tarjoilijana robotit saivat negatiivisemmat arviot.