Yhteiskunnan rakenteet ja elinolot (5 op)

Tenttiin valmistautumisen tueksi kysymyspankki on nähtävillä.

[Osin vielä kesken]

Esseekysymykset 6 p, tiiviin ilmaisun pikkukysymykset (max 10 riviä) 2 p.  Hyväksymisen raja on 12/24 p, mutta pisteitä on kerryttävä jokaista kirjaa koskevista kysymyksistä.

Tomka, Béla: A Social History of Twentieth-Century Europe

[tulossa myöhemmin]

Kertzer D. & Barbagli M.: The History of the European family. Vol. 2. Family Life in the Long Ninteenth Century 1789–1913.

Pikkukysymykset (max 10 riviä, 2 p)

  • Mitä eroa oli Ranskan ja Iso-Britannian väestökehityksessä 1800-luvulla?
  • Demografinen transitio 1800-luvulla?
  • Vuokraviljelijöiden ja päivätyöläisten erilaiset perhemallit?
  • Minkälaisia erilaisia eurooppalaisia perhemalleja tutkijat ovat hahmotelleet?
  • Miten kotiteollisuus (”piece-work”) muutti perheiden elämää?
  • Ranskan perhelainsäädännön pääkohdat vallankumouksesta 1800-luvulle?
  • Miten sukupuoliroolit muuttivat 1800-luvulla?
  • Minkälaisia periaatteita porvarillisen perhe-elämän ihanne 1800-luvulla sisälsi?
  • Mitä on ”life-cycle service”?
  • Miten on argumentoitu sitä vastaan, että muuttoliikkeet rikkoivat perhesiteitä?
  • Lasten koulun ja työn yhteensovittaminen?
  • Mitä tarkoitetaan kotitalousideologialla ja miten se liittyy kapitalismin kehittymiseen?
  • Mikä oli romantiikan ajan lastenkasvatusihanne ja miten se toteutui eri yhteiskuntaryhmissä?
  • Mitä oli tieteellinen äitiys?

Esseekysymykset (6 p)

  • Miten teollistuminen vaikutti perhemalleihin ja perheiden elämään?
  • Vertaile perhe-elämää läntisessä ja itäisessä Euroopassa 1800-luvulla
  • Vertaile perhelainsäädännön kehitystä pääpiirteissään Englannissa ja Ranskassa 1800-luvulla
  • Miten maaorjuuden lakkauttaminen ja maareformit vaikuttivat perheisiin itäisessä Euroopassa?
  • Millä eri tavoilla on selitetty aviottomien lasten määrän kasvua 1800-luvun alkupuolella?
  • Minkälaiset tahot tai toimijat ovat olleet kiinnostuneita perhelainsäädännöstä ja sen kehittämisestä?
  • Millä perusteilla on argumentoitu sen puolesta, että länsieurooppalainen perhemalli edisti teollistumista?
  • Mikä oli ”pyörökehto” (foundling wheel)? Minkälaisia syitä sen yleistymisen ja katoamisen taustalla oli?
  • Miten perheiden sosiaaliturva kehittyi 1800-luvulla?
  • Lasten koulutuksen yleistyminen ja sen haasteet ja seuraukset?
  • Avioliitot ja luokkarakenteet 1800-luvulla?
  • Avioitumismallit Euroopassa John Hajnalin mukaan? Miten niitä on kritisoitu?

Alapuro, Risto: Suomen synty paikallisena ilmiönä

Esseekysymykset (6 p)

  • Talollisten ja sivistyneistön järjestäytyminen 1800-luvun Huittisissa?
  • Vuosisadan vaihteen varhainen järjestäytyminen Huittisissa?
  • Miten rahvas politisoitui Huittisissa vuosina 1905–1907?
  • Vertaile vuosien 1905–07 ja 1917–18 kriisejä Huittisissa. Mikä niitä yhdisti ja mikä erotti?
  • Mitkä olivat Huittisten meijerikahakan taustalla olevat syyt ja millaisia välittömiä seurauksia sillä oli?
  • Pienviljelijäliikkeen nousu Huittisissa?
  • Lapuan liike ja aiempien vuosikymmenten poliittinen perintö Huittisissa?
  • Miksi poliittisten oikeuksien laajeneminen yhdisti eikä niinkään erottanut köyhiä Suomessa?
  • Esittele teos Suomen synty poliittisen modernisoitumisen tutkimuksena?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *