“Miehen vihan aiheet ja naisen koston kohtalot” – luento- ja keskustelutilaisuus

Aika: Torstaina 19.11. 2009 klo 17:00 – 19:00

Paikka: Haartman-instituutti, luentosali 1,
Haartmaninkatu 3

Järjestäjä: Lux Humana -työryhmä

Mistä tulevat miehen vihan syvämotiivit, perheestä vai perimästä?
Miksi väkivalta kohdistuu useimmin läheisiin? Mitä viha palvelee? Mihin ihminen tarvitsee vihaa? Miksi viha on useimmiten irrationaalista? Miten viha liittyy lapsuuden stressiin ja psyykkisiin traumoihin? Miksi väkivallasta kärsinyt käyttää itse väkivaltaa? Voiko tunteiden ja sieto- ja säätelykykyä oppia?
Miksi naisen aggressioista ja kostosta vaietaan edelleen? Mistä kostonhimo
kumpuaa? Onko kosto suloinen? Millaisia erityisiä ilmenemismuotoja naisen kostolla on? Miten nainen kostaa äidille, miehelle, lapsilleen? Miten myyteissä ja taiteessa kuvataan naisen kostoa? Voiko koston kierteestä päästä irti?

Näistä aiheista alustavat psykiatri ja psykoanalyytikko Gustav Schulman sekä  psykologi ja psykoanalyytikko Elina Reenkola. Tilaisuus on avoin kaikille.

Ilmoittautumiset ma 16.11.2009 mennessä lauri.pohjanpaa@helsinki.fi

Tervetuloa!

Lux Humana työryhmä

Lux Humana on lääketieteen opiskelijoille  ja terveydenhuollon  ammattilaisille suunnattu humanistinen kirjakokoelma Terkossa. Siellä voit tavata ylioppilas Raskolnikovin, Sinuhe egyptiläisen ja Nalle Puhin ; voit tutustua Tsehovin, Kafkan tai Kierkegaardin maailmoihin ; voit perehtyä lääketieteen  filosofiaan, sosiologiaan tai historiaan. Lähes 3000 kokoelmaan tarkoin valittua teosta odottaa sinua, joka haluat avartaa näkemystäsi ihmiselon eri puolista.

Tervetuloa tutustumaan kokoelmaamme virtuaalisesti www.terkko.helsinki.fi/lux/
tai paikan päällä Terkossa (Haartmaninkatu 4).