Uusi Helsingin yliopiston kirjasto aloitti toimintansa 1.1.2010

Vuoden 2010 alussa Helsingin yliopiston tiede- ja tiedekuntakirjastot sekä Opiskelijakirjasto yhdistyivät Helsingin yliopiston kirjastoksi. Uuden Helsinginyliopiston kirjaston muodostavat keskustakampuksen, Kumpulan, Meilahden ja Viikin kampuskirjastot. Kirjastolla on yhteiset hallinto-, kehittämis-, verkko- ja aineistojen hankintapalvelut.

Kansalliskirjasto jatkaa omana yliopiston erillislaitoksenaan.

Kirjastolla on 1998-2001 rakennetut tilat Kumpulassa, Meilahdessa ja Viikissä. Keskustakampuksen kirjastolle rakennetaan uudet toimitilat Kaisaniemenkatu 5:een. Uudisrakennuksen (Kaisa-talon) on määrä valmistua keväällä 2012 ja siihen tulevat tilat myös kirjaston yhteisille palveluille. Uuden kirjastotalon valmistumiseen asti keskustakampuksen kirjasto palvelee käyttäjiään 11 toimipaikassa.

Toimintansa aloittanut Helsingin yliopiston kirjasto on Suomen suurin monitieteellinen yliopistokirjasto. Kirjastolla on noin 250 työntekijää ja sen vuosibudjetti on yli 21 miljoonaa euroa.

Kirjastoa johtaa ylikirjastonhoitaja, TT Kaisa Sinikara.

Kirjaston verkkosivut: www.helsinki.fi/kirjasto

Lisätietoja: