Ajankohtaista Kaisa-talon suunnittelussa

Tällä hetkellä Kaisa-talon kirjaston opaste- ja tiedotussuunnitteluryhmässä pohditaan opasteita yhdessä oppimiskeskus Aleksandrian edustajien kanssa.

Tuleva kirjasto toimii tiiviissä yhteistyössä Aleksandrian kanssa: mm. 24 tunnin lukusali on Aleksandrian puolella.

Ryhmä miettii millaisia opasteita kirjastoon ja oppimiskeskukseen tarvitaan. On toivottu sekä sähköisiä että perinteisiä opasteita. Muunto- ja joustavuussyistä hyllyopastus ei tule olemaan sähköinen.

Pysyvämpi tieto olisi perinteisissä kiinteissä opasteissa. Sähköiset infotaulut voisivat antaa vaihtuvampaa tietoa esimerkiksi kirjakahvilan tapahtumista ja poikkeusaukioloajoista.

Entä tarvitaanko tavallisia ilmoitustauluja, kysyvät arkkitehdit kirjastolta. Minkä verran ja mihin? Yleensä on kuulemma niin, että aluksi sanotaan, ettei niitä tarvita, mutta pian huomataan, että olisi sittenkin tarvittu. Siirrettävät seinäkkeet vaikuttavat hyvältä vaihtoehdolta. Niitä voisivat käyttää sekä asiakkaat että kirjaston henkilökunta.

Helsingin yliopistolaiset voivat seurata kirjastosuunnittelua Uusikirjasto-wikissä ja kommentteja otetaan mieluusti vastaan.

Kuva: Espoossa sijaitsevan Entressen kirjaston värikkäitä opasteita. Ks. myös Nicola Nykoppin blogi

Johanna Lahikainen
tietoasiantuntija