Kaisa-talon kirjaston valkoinen sisätila hätkähdyttää amerikkalaisessa arkkitehtuurilehdessä

This post is also available in: englanti

Architectural Record -lehden toukokuun numerossa on “Snapshot”-juttu Helsingin yliopiston pääkirjastosta. Lehti on USA:n ja koko maailman suurin puhtaasti arkkitehtuuriin keskittyvä julkaisu. Rita Catinella Orrell kirjoittaa:

Helsinkiläisen yrityksen Anttinen Oiva Arkkitehtien suunnittelema Helsingin yliopiston uuden pääkirjaston dramaattisen valkoinen sisätila on hätkähdyttävä. Vaikutelman saavat aikaan kaareva travertiinimarmoriportaikko, suomalaiset kalusteet sekä ovaalinmuotoiset, lattiatasot läpäisevät aukot. Rotunda päästää sisään päivänvaloa ja auttaa kävijöitä tajuamaan rakennuksen tilajaottelun yhdellä silmäyksellä. Kirjasto avattiin yleisölle viime syyskuussa. Seitsenkerroksinen kaupunkirakennetta täydentävä kiinteistö rakennettiin vanhan tavaratalon paikalle pääkaupungin keskustaan. Siihen sijoittui kymmenen aiemmin eri paikoissa toiminutta kirjastoa.