Lösenordsstölden i nyheterna

Inlägget finns också på: Finska Engelska

Helsingin Sanomat skriver om hur tidningen lyckades köpa ett användarnamn och lösenord som var i bruk vid Helsingfors universitet i en kinesisk näthandel (länk på finska).  Det rör sig om ett enstaka användarnamn och IT-centret vet vilket användarnamn det gäller. Lösenordet har bytts ut och innehavaren av användarnamnet har kontaktats.

Phising eller nätfiske, dvs. försök att komma över lösenord, förekommer hela tiden och gäller alla tjänsteleverantörers användarnamn. Användarnamn och lösenord hamnar tyvärr alltför ofta i fel händer och används för brottsliga avsikter. IT-centret övervakar om det förekommer missbruk av användarnamn och ingriper när man upptäcker missbruk.

Vi vill påminna om att man aldrig ska överlämna sitt användarnamn och lösenord till någon annan och inte heller själv använda någon annans användarnamn, inte ens på försök.

Om du misstänker att ditt lösenord har hamnat i fel händer, byt lösenord och kontakta Helpdesk.

IT-centrets anvisningar om lösenord

IT Kommunikation