Nationalbiblioteket lämnar Helka 24.8.2019

Inlägget finns också på: Finska Engelska

Sista dagen att söka i Nationalbibliotekets samlingar via databasen Helka är fredagen den 23.8.2019. På grund av systembytet kan man varken söka eller låna material som ingår i Nationalbibliotekets samlingar 24.8–1.9.2019.

Från och med måndagen den 2 september kan du låna, reservera, återlämna eller betala avgifter för material som ingår i Nationalbibliotekets samlingar enbart på Nationalbiblioteket eller via Nationalbibliotekets söktjänst kansalliskirjasto.finna.fi/?lng=sv. Nationalbibliotekets böcker kan inte längre återlämnas till Helsingfors universitets biblioteks enheter, t.ex. Kajsahuset, efter fredagen den 16 augusti.

Nationalbibliotek lämnar Helka i August 2019

Läs mer om ändringarna i Nationalbibliotekets tjänster på Nationalbibliotekets webbplats.

Förändringarna i tjänsterna har att göra med att både Nationalbiblioteket och Helsingfors universitets bibliotek byter bibliotekssystem 2019–2020. Nationalbiblioteket är först ut med att byta system.

Helka fungerar normalt

Helsingfors universitets bibliotek (HULib) och databasen Helka fungerar normalt under uppehållet i Nationalbibliotekets bibliotekssystem.

Via Helka hittar du fortfarande samlingarna vid Helsingfors universitets bibliotek, Baltia-biblioteket, Institutet för de inhemska språken, Museiverkets bibliotek, Finska litteratursällskapets bibliotek och Arbetarrörelsens bibliotek.

Helsingfors universitets biblioteks enheter betjänar dig i vanlig ordning. De normala öppettiderna, som är längre än under sommaren, träder i kraft måndagen den 25 augusti 2019.

Helsingfors universitets bibliotek förbereder sig för byte av serviceplattform 2020

Helsingfors universitets bibliotek fokuserar på att införskaffa ett bibliotekssystem som gör digitala material bättre tillgängliga för Helsingfors universitets vetenskapsgemenskap, vilket är mycket väsentligt. Via Helka hittar du fortfarande all den litteratur som finns i Helsingfors universitets examensfordringar.

Den nya serviceplattform som tas i bruk vid Helsingfors universitets bibliotek hösten 2020 kommer att erbjuda användarna en modern plattform för att söka och använda tryckta och digitala böcker, tidningar och artiklar. Samtidigt får bibliotekspersonalen tillgång till adekvata arbetsredskap i synnerhet med tanke på att införskaffa och hantera digitalt material.