Groups – uusi ryhmätyökalu opiskelijoille ja tutkijoille

Groups on  Terkon uusi, verkkopohjainen ryhmätyökalu lääketieteen opiskelijoille ja tutkijoille. Se soveltuu ryhmien sisäiseen viestintään sekä dokumenttien säilyttämiseen ja muokkaamiseen. Lisäksi ryhmätyökalussa on kalenteri, jonka avulla ryhmän jäsenet pysyvät ajan tasalla oman ryhmänsä tulevista tapahtumista.

Lääketieteen opiskelijoille on luotu valmiiksi vuosikursseittain omat ryhmätyöalueet, joita voidaan käyttää Digitaalisen kurssikirjaston rinnalla luentomuistiinpanojen ja ryhmätöiden tekemiseen. Ryhmätyökalun ominaisuuksia tullaan jatkossa kehittämään ja laajentamaan opiskelijoiden käyttötarpeita ajatellen.

Tutkijoille Groups soveltuu esimerkiksi yhteisartikkelin tai projektisuunnitelman työstämiseen.  Ryhmän kaikki tekstit ja dokumentit ovat koottuna yhteen paikkaan, eikä niitä ole tarvetta lähetellä sähköpostilla ryhmän jäseneltä toiselle.

Kuka tahansa Helsingin yliopiston käyttäjätunnuksen haltija voi perustaa Groupsiin oman ryhmän.  Yliopiston ulkopuoliset jäsenet saavat rekisteröitymällä käyttöönsä tunnukset. Ryhmätyökalun käyttöliittymä on selkeä ja helppokäyttöinen, eikä käyttäjältä tai ryhmän perustajalta vaadita mitään erityistaitoja.  Jokaisella ryhmän jäsenellä on oikeus lähettää viestejä, muokata dokumentteja ja lisätä tapahtumia kalenteriin ryhmätyöalueella.

Groups-ryhmätyökalua kehitetään edelleen käyttäjien toivomusten pohjalta. Se on tehty avoimen lähdekoodin Drupal-sisällönhallintajärjestelmällä ja siihen voi lisätä uusia ominaisuuksia ns. moduuleilla. Jos löydät mielenkiintoisen moduulin, voit ehdottaa sen käyttöönottoa.

Groups