OpenAIREplus projekti liittää yhteen vertaisarvioidun artikkelin ja tutkimusdatan

OpenAIREplus  (2nd Generation of Open Access Infrastructure for Research in Europe) projekti käynnistyi joulukuussa 2011 Pisassa pidetyssä kick-off kokouksessa. Projekti on EU:n rahoittama (FP7) ja sen  tavoitteena on tarjota sellainen infrastruktuuri, joka paitsi mahdollistaa pääsyn eurooppalaisen tutkimuksen tuloksena syntyneisiin julkaisuihin, myös linkittää ne  siihen tutkimusdataan, johon artikkelit perustuvat. Projektiin osallistuu 41 Euroopan maata ja suomalaisia tässä laajassa hankkeessa edustaa Helsingin yliopiston kirjasto (HULib). Projekti päättyy kesällä 2014.

HULibin panos ei ole suuren suuri, vaan se pitää sisällään lähinnä tiedottamista kansallisella tasolla eri tavoin. Projektin keskeisiä toimijoita ovat University of Athens (project coordination), Göttingen State and University Library (Scientific coordination) ja CNR/ISTI (Institute of the National Research Council of Italy) (technical coordination).

Helsingin yliopiston kirjastossa projektissa on mukana useita tahoja, projektin johtaja on Annikki Roos.