Huippulehti Nature Communications muuttuu kokonaan Open Access -pohjaiseksi

Nature Communications on Nature-brändin ensimmäinen lehti, joka muuttuu kokonaan Open Access -pohjaiseksi. Nature on tieteellisen julkaisutoiminnan vahvoja huippubrändejä, jonka siirtyminen puhtaasti OA-linjalle on merkittävä uutinen. Aiemmin kirjoittajat ovat saaneet valita julkaistaanko heidän artikkelinsa vapaasti vai maksumuurin takana.

Nature Communications on noussut räjähdysmäisesti Impact Factor -listan kärkipäähän, Multidisciplinary Sciences -kategorian kolmanneksi heti perinteisten Naturen ja Sciencen jälkeen. Lehden IF on vaikuttava 10.742, esimerkiksi suositun PLOS ONE -megalehden IF on 3.534.

Muutos tapahtuu 20.10.2014, jonka jälkeen lehti hyväksyy artikkeleita vain Open Access -julkaisuina. Ennakkotiedon mukaan lehden APC (Article Processing Charge) on USD5,200.

Sam Burridge, Managing Director for Open Research, Nature Publishing Group/Palgrave Macmillan said: “We want to be leaders in open research, and this move accelerates our commitment to drive open access forward. NPG has made significant moves over the past ten years, and 38% of the research articles we published last year were open access. We are now taking a decisive step. We continue to see demand from authors for subscription publishing options, but we also see a need for a high quality, multidisciplinary, open access journal. Most importantly: we believe in open access. Nature Communications is now the Nature-branded flagship journal for high-quality, open access research.”

Nature Communications Terkko Navigatorissa: http://terkko.helsinki.fi/nature-communications

NPG Press Release: http://www.nature.com/press_releases/ncomms-oa.html