Tavallisen siniset housut

Eräänä aamupäivänä viime vuoden lopulla ensimmäisen lumimyräkän hengästyttämä kiireinen lähetti toi oikeustieteen kirjastoon paketin. Satuin olemaan päivystysvuorossa ja monien vikalähetysten kylläännyttämänä tavasin tarkkaan vastaanottajan tietoja paketin etiketistä. Ei siinä nikottelu auttanut, vaikka präntätty henkilön nimi ei ollut vähääkään tuttu. Tsuppari vaati kuittaaman paketin selittäen että vastaanottajan nimenä voi olla mitä vaan, osoite on tärkeämpi. No, ei käy kieltäminen, kyllähän tuossa tuntemattoman nimen alla seisoo vanhaan tyyliin ”Oikeustieteellisen tiedekunnankirjasto” ja tutut PL ja postinumerot – otin paketin vastaan.

Pahvilootan sisältä ei sitten löytynytkään sitä tavallista kirjastosälää, vaan sievästi viikatut, melko isot housut, väriltään ”casual blue”. Lähettäjä, italialainen nettipostimyyntifirma, oli liittänyt mukaan selvityksen, josta näkyivät kauppa-aktin osapuolten nimet, osoitteet, ym. asiaankuuluvat toimintakoukerot.

Kaikenlaista sotkua, jupisin, mutta kirjastojärjestelmän lainaajarekisteriä hyödyntämällä laitoin (maksusta päätellen) uusien housujen lailliselle omistajalle sähköpostia. Päivystysvuoroni päättyessä operaatio kirvoitti jo monenmoisia kommentteja: Ajatelkaas jos housut eivät olekaan sopivat, niin palvelujen räätälöinti vaatii kyllä meiltä kirjastolaisilta aivan uusia taitoja! Pitäisikö asiakas ohjata kuitenkin Siltavuorenpenkereelle, kun siellä on sitä käsityötieteen osaamista? Vai olisiko varsinainen sovitus kuitenkin ennemmin teologisen heiniä? Tai kyllähän sovitukset hallitaan myös tuolla Vironkadulla…

Eipä aikaakaan, niin poika tuli noutamaan housujaan. Eikä ollut asiasta moksiskaan, ei vaikuttanut ollenkaan vaivautuneelta saati nololta. Kun päivystäjä Päivi kummasteli lähetystä, poika selitti asian oikean laidan: ”No kun en ole tällä viikolla kotona juuri ollenkaan, ja täällähän on aina joku paikalla, niin ajattelin …”

Niinpä niin, kyllä opiskelijat osaavat käyttää kirjastoa luovasti.

Kirjaston imagosta tapahtuma kertonee ainakin sen, että olemme helposti lähestyttäviä ja luotettavia. Räätälöinti- ja muotoilutaidotkaan eivät olisi pahitteeksi.

Vanhan kunnon Ranganathanin kirjastotieteen viiteen lakiin (jokaiselle lukijalle kirja; jokaiselle kirjalle lukija jne.) voisi lisätä kuudennen:

Jokaiselle lukijalle tavallisen siniset housut!

Huom. Vakiokoot odottaessa; räätälöintiä varten varaa aika; muotoillut housut saatavilla vuodesta 2012 alkaen!

Kirjoittaja
Leena Huovinen