Opitaan tietokoneen toiminnasta!

Kaikki käyttävät tietokoneita nykyään lähes joka päivä. Vähintään puhelin, tuo pieni tietokone, kulkee mukana, kelle viihteenä ja kelle kommunikaatiovälineenä, bussikorttina tai maksuvälineenä. Tietokoneet ovat elämässämme kaikkialla, mutta kuinka moni meistä osaisi selittää miten tietokone toimii? Entä jos haluaisi oppia, kuka sitä opettaisi?

Koulujen opetussuunnitelmiin on lisätty tietojenkäsittelytieteen aiheita viime aikoina. Esimerkiksi alakouluissa on lapsille pakollista ohjelmointia. Usein kuitenkin tietojenkäsittelytiede rajoittuu kouluissa juuri ohjelmointiin ja algoritmiseen ajatteluun. Lapsille ja nuorille suunnattu tietojenkäsittelytieteen opetus ei useinkaan kerro siitä, miten tietokoneet, tietokoneverkot tai käyttöjärjestelmät toimivat. Näitä päivittäin käyttävien lasten voisi kuitenkin olla hyvä ymmärtää niiden toiminnasta edes perusteet.

Tietokone ei ole taikalaatikko, jonka toimintaa ei voisi ymmärtää. Nykyiset tietokoneet ovat toki monimutkaisia laitteita, mutta pohjimmiltaan nekin rakentuvat pienistä yksinkertaisista osista ja operaatioista, joista on koottu monimutkaisia toimintoja ja ohjelmia. Tietokoneen perusperiaate on kuitenkin kohtalaisen yksinkertainen.

Tietokone on nopeasti yksinkertaisia komentoja suorittava laite. Se osaa hypätä ohjelmassa uuteen kohtaan, vertailla lukuja ja laskea yhteen-, vähennys- ja kertolaskuja. Tietokone on myös hämäävä nimi, koska tietokone ei pahemmin tiedä mitään. Se on kuitenkin hirveän nopea suorittamaan komentoja, joten se voi tehdä monimutkaisia asioita nopeasti, vaikka se tekisi todellisuudessa paljon enemmän mekaanista laskemista ja työtä kuin ihminen vastaavassa tilanteessa.

Tietokoneiden toimintaan liittyy paljon tietoa, jota voisi hyvin pitää yleissivistävänä. Ohjelmoinnin lisäksi muista tietojenkäsittelytieteen aiheista on kuitenkin vain vähäisesti opetusta ja materiaalia lapsille ja nuorille. Siksi tiedeluokka Linkissä on kehitteillä materiaaleja myös tietokoneen toiminnan, tietoliikenteen ja käyttöjärjestelmien opettamiseen.

Tietokoneiden toiminnasta on tehty tänä keväänä oppimateriaalia yhteistyössä UniJunior-toiminnan kanssa. UniJunior järjestää lapsille suunnatun työpajan, jossa pohditaan mikä tietokone on, opitaan tietokoneen osista, binääriluvuista ja tietokoneen yksinkertaisten komentojen suorituksesta.

UniJuniorin toiminta on ruotsinkielistä ja siihen voi tutustua lisää täällä: https://www.helsinki.fi/sv/vetenskapsfostran/barn-unga-och-familjer/unijunior