#olentodistanut – puheenvuoro ”hyväntekemisen ammattilaisille”

Tunnukseton alkuhartaus Kirkon ulkomaanavun hallituksen kokouksessa maaliskuussa 2018

Tässä muutamia tviittejä viime viikoilta:

#olentodistanut hetki sitten: Helsingin rautatieaseman vieressä seisoi muutama ns ulkomaalaisen näköinen mies juttelemassa. Ohi käveli 3 miestä yllään virka-asun oloiset siniset pusakat, rinnassa ehkä ”järjestysmies”. Yksi heistä tokaisi: Mitäs apina virnistelee.

#olentodistanut valtarakenteisiin pesiytyneen rasismin, jota ei haluta nähdä. Valkoihoisena + etuoikeutettuna en kuitenkaan ole joutunut kokemaan mitään sellaista mitä rodullistetut joutuvat.

#olentodistanut kuinka ihmiset pyrkivät derailemaan keskustelun rasismista aina toiseen keskusteluun ja valtaamaan sen vähäisenkin tilan, joka on tarkoitettu rasismin vastustamiseen ja kitkemiseen.

#OlenTodistanut rasismia eduskunnassa, koulussa, kadulla ja huomaan sitä jatkuvasti saamassani palautteessa. On ihmisiä, jotka eivät kestä nähdä eritaustaisia ihmisiä päättävissä elimissä. Heidän pitää tottua siihen,että Suomi on myös meidän maamme. Me emme ole menossa mihinkään.

Rasismin vastainen #olentodistanut-kampanja leviää parhaillaan sosiaalisessa mediassa. Kampanjan tarkoituksena on, että ihmiset kertovat kohtaamastaan ja todistamastaan rasismista ääneen sosiaalisessa mediassa käyttäen aihetunnistetta: #olentodistanut.

Kampanja on rasisminvastaisen feministijärjestö FEM-R:n alullepanema. Järjestö haluaa tiedotteensa mukaan nostaa Suomessa esiintyvän rasismin yhteiskunnalliseen keskusteluun vakavana ihmisoikeusongelmana, jonka olemassa oloa ei tulisi väheksyä. Järjestö perustettiin viime viikolla kansainvälisenä rasismin vastaisena päivänä 21.3.

Juuri tuona päivänä, vuonna 1960, poliisi avasi tulen ja tappoi 69 rauhanomaisen mielenosoituksen osanottajaa Sharpevillessa, Etelä-Afrikassa. Vuonna 1966 YK:n yleiskokous julisti päivän kansainväliseksi rotusyrjinnän vastaiseksi päiväksi, ja kehotti kansainvälistä yhteisöä lisäämään ponnistuksiaan kaiken rotusyrjinnän poistamiseksi. Päivästä alkaa myös rasisminvastainen viikko.

#OlenTodistanut-kamppiksen tarkoituksena ei ole tarjota valkoisille liittolaisille helpotusta. Nämä eivät ole teidän kokemuksianne, olette vain todistaneet rasismia. Te ette ole tarinamme sankari, vaikka osoitattekin tärkeätä tukea rodullistetuille.

#olentodistanut-kamppis ei pyri kaunistelemaan todellisuutta. Suomi ei ole tasa-arvoinen, avoin ja turvallinen maa, emmekä halunneet sellaista kuvaa luoda kampanjalla. Mutta me voimme tehdä Suomestamme yhdenvertaisemman, jos tiedostamme ongelman.

#olentodistanut ei ole helppo kampanja. Kaikki nuo viestit siellä ovat rankkoja tosiasioita, joita tapahtuu jatkuvasti rodullistetuille ihmisille Suomessa. Muistakaa valkoiset liittolaiset: te saatatte todistaa rasismia, mutta te ette itse koskaan joudu kokemaan sitä.

#olentodistanut liian monta kertaa ihmisen sanovan ”En ole rasisti, mutta..”

#olentodistanut, kun itseään anti-rasistiseksi pitävä ihminen huutaa minulle huomautaessani hänen rasistisesta käytöksestään. ”Enhän minä ole rasisti, teen niin paljon teidän oikeuksienne eteen!” Sinä et ole meidän puolellamme, jos et kuuntele meitä.

Järjestön perustamiskokous otti merkittävän kannan siihen, että siinä ei ole kyse omasta identiteetistä, vaan siinä on kyse yhteiskunnallisesta prosessista jossa luodaan eroja, usein meidän etuoikeutettujen valkoisten sitä huomaamatta.

Kampanjaan osallistuneet  jatkoivat:

Haluamme huomauttaa, että vaikka rasismia ja syrjintää ei hyväksyisi millään tasolla niin useasti rodullistetut järjestöissä, töissä ja yhteiskunnassa kuitenkin kohtaavat vähättelyä ja rakenteita, jotka toiseuttavat ja eristävät. #OlenTodistanut#OlenKohdannut

#OlenTodistanut rasismia myös kehypiireissä. Esim ”en näe väriä”-mantralla, stereotyyppisellä esittämisellä  tai holhoavalla suhtautumisella paikallisiin työntekijöihin. Suurin osa kehitysyhteistyöntekijöistä haluaa hyvää, mutta olemme silti rasististen rakenteiden kasvattamia.

Kun oman valkoisen etuoikeuden, tutkijana, mielipidevaikuttajana tai ”hyvän tekemisen ammattilaisena” kyseenalaistaa, joutuu käymään läpi monenlaisen tunnekirjon ja käy vieläpä niin, että se mikä ennen pysyi näkymättömissä, tulee näkyviin rumana, ja jopa väkivaltaisena tapana toimia.

Julia Thurén on tarjonnut 9 keinoa olla hyvä valkoinen liittolainen

1. Opi olemaan hiljaa

2. KVG – lyhyesti: ”ota asioista selvää”

3. Myötätunto on tosi okei

4. … ja etenkin se että puhut ruskeille ihmisille tasan niin kuin valkoisille

5. käsittele valkoisuutesi

6. Mieti sille kuitenkin oikea aika ja paikka – älä kaada omaa syyllisyydentunnettasi ruskeiden ihmisten niskaan

7. Puutu aina rasismiin

8. opettele uusi mantrasi: minä en ole sankari

9. osoita liittolaisuutesi – Tee se näkyvästi arjessa ja päätöksissäsi

Maija Baijukya kirjoitti:

“Tänään on hyvä päivä miettiä kuinka juuri sinä voit kasvaa rasismin tunnistavasta todistajasta rasismia vastaan taistelevaksi toimijaksi. Se, ettet hyväksy syrjintää ei riitä. Anna sen näkyä! Anna sen kuulua!”

– hyvää hallituksen kokousta kaikille.