Kokeilu käytännössä: Voimaantumista ja iloa omista taidoista

kuva

Paljon osaamista, yksitoista maahanmuuttajaa, Master classin voittajatiimi ja parhaat fasilitaattorit – näillä eväillä kokeiltiin heinäkuussa Skills in Action –tiimin maahanmuuttajien uravalmennuskonseptia.

Kevään 2014 Master Classin voittanut Skills in Action -tiimi vei ideansa käytäntöön. Yhteistyössä Diakonissalaitoksen kanssa toteutettua projektia vetäneet fasilitaattorit Mark Musambi, Pauliina Ruhanen, Edwin Ndaki ja Christian Bode esittelivät työnsä tuloksia päätöstilaisuudessa.

– Halusimme saada kansainvälisten opiskelijoiden ja muiden Suomeen tulleiden voimavarat paremmin yhteiskuntamme käyttöön. Työllistyminen Suomessa on hankalaa vaikka meidän kannattaisi pitää investoinneista kiinni: tällä hetkellä täällä opiskelee 18 000 muualta tullutta, joiden kunkin koulutus maksaa kymmeniätuhansia euroja, sanoo Skills in Action -tiimin Annina Laaksonen.

Master Class -tiimi halusi ottaa idean toteuttamiseen mukaan ne, joille kokemus on omakohtainen. Saksasta, Keniasta, Suomesta ja Tansaniasta tuleva tiimi organisoi kansainväliselle opiskelijajoukolle kolme viikkoa kestävän intensiivisen kurssiohjelman, jonka tavoitteena oli voimaantua ja ymmärtää sekä osata kertoa paremmin omista, muuallakin kun Suomessa hankituista taidoista.

Lisäksi osallistujat saivat työelämätietoa suomalaisesta yhteiskunnasta ja mahdollisuuden tehdä ja pitää hauskaa yhdessä. Osallistujia oli Afganistanista Somalian kautta Viroon ja Meksikoon.

Kurssin tärkeimpiä havaintoja oli se, miten laajaa osaamista osallistujilla oli, ja miten maahanmuuttajan osaaminen helposti sivuutetaan yhteiskunnan toimesta.
– Oli hienoa päästä yhdessä osallistujien kanssa rakentamaan tulevaisuuspolkuja heidän unelma-ammatteihinsa konkreettisesti askel askeleelta, kuvaili Christian Bode.

Fasilitaattoritiimille kurssin vetäminen oli avartava kokemus.

– Opiskelemme sosionomeiksi kansainvälisessä sosiaalipalveluiden ohjelmassa. Osaamisestamme ja esimerkiksi pedagogisista taidoistamme oli konkreettista hyötyä osallistujille ja pystyimme antamaan osallistujille näkökulmia perustuen omaan vertaiskokemuksemme.
– Toivon, että malli on joskus kaukana tulevaisuudessa käytössä kaikkialla Suomessa, ainakin haluan uskoa niin, nauraa Edwin Ndaki.

Myös idean kehittänyt Skills in Action –ryhmä iloitsee.

– Projekti vei aikaa, mutta oli mahdollista toteuttaa muiden töiden ja arjen ohella. Halusimme todistaa, että ideamme toimii ja Master classin ansiosta meistä tuli myös suuria kokeilukulttuurin faneja, Anna Eskola pukee tiiminsä tuntemukset sanoiksi.
– Suominormatiivisuus on yhteiskuntamme rakenteissa vahvaa, joten muualta tulleet osaavat ehkä paremmin avata järjestelmämme eri puolia toisille tulijoille. Käyttäjälähtöinen palvelukehitys todella toimii! Annina riemuitsee.

Ryhmän malli on vapaasti kopioitavissa eri yhteisöjen – esimerkiksi oppilaitosten – käyttöön missä tahansa.

Ensimmäisen pilottikurssin yhteistyökumppaneina olivat Helsingin yliopiston ja Lähi-Tapiolan lisäksi Diakonissalaitos ja sen erilaiset palvelut ja ohjelmat (ml. Vamos, Diadome, kansainvälisen työllistymisen palvelut), Diakoniaopisto sekä Diakonia-ammattikorkeakoulu.

Picture1