Lisää rastereita!

Kolmas viikko lähti käyntiin vielä rasterien parissa. Nyt alkoi jo vähitellen tuntumaan siltä, että tehtävien tarkoitusta ymmärsi paremmin enkä vain toistanut tehtävien ohjeita orjamaisesti. Tämän viikon tehtävät pyörivät hyvin pitkälti modelbuilderin ympärillä.

Ensimmäisessän tehtävässä jatkettiin valkopäämerikotkien optimaalisten elinaluiden löytämistä. Tehtävä oli kaksiosainen, missä ensiksi tehtiin Suitability model ja käytetiin Raster Calculator – toimintoa modelbuilderissa. Tehtävä jatkui ja saatua mallia tarkasteltiin Sensitivity  ja Error  analyysien avulla. Kuvassa 1 nähdään erot punaisella.

Kuva 1. Kuvassa nähdään punaisella eroavat alueet.

Toisessa tehtävässä käytetiin Weighted Overlay –mallia, jossa eri rasterikartoille laskettiin eri painoarvot. Tarkoituksena on saada arvot skaalautumaan paremmaksi. Jotta alkuperäiset arvot saadaan muutettua, käytetään toimintoja Reclassify ja Rescale by function riippuen datan alkuperästä. Nämä toiminnot mahdollistavat useamman rasteriaineston yhdistämisen analysoinnissa.

Kuvista 2 ja 3 näkee, että erilaisia aineistoja on helppo käsitellä, kun niitä voi tarkastella samassa skaalassa ja näin esimerkiksi väreillä ei voi huijata, koska kaikissa on sama asteikko (1-10). Kuvissa on esitetty rakennetun ympäristön ja järvien läheisyyden kriteereitä käyttäen alueiden sopivuus.

Kuva 2. Alueen sopivuus rakennetun ympäristön mukaan.
Kuva 3. Alueen sopivuus järven läheisyyden mukaan.

Tehtävässä kolme käytetiin toimintoa Weighted Sum. Toiminto lisää valittujen rasteriaineistojen painotetut arvot yhteen. Kaikki neljä (järvet, metsäisyys, pinnanmuodot ja rakennettu ympäristö) rasteriaineistoa valitaan toimintoon ja lopputulokseksi saadaan kuvan 4 mukainen SuitabilitySurface.

Kuva 4. SuitabilitySurface malli.

Tämän jälkeen mallista etsittiin Error –toiminnon avulla mahdollisia virheitä, jotka saattaisivat vaikuttaa lopputulokseen. Jos erot ovat huomattavia, saadaan selville olisiko esimerkiksi toisenlaista dataa parempi käyttää analyysissa alunperin. Kuvat 4 ja 5 eivät eroa toisistaan huomattavasti, mistä voidaan päätellä, että rasteriaineistot, joita käytettiin, olivat tähän sopivia.

Kuva 5. SuitabilitySurfacesta johdettu Error_Surface malli.

BONUS

Tällä viikolla oli 3 pakollista ja 2 bonustehtävää, jotka päätin myös tehdä.

Ensimmäisessä bonustehtävässä jatketiin edelleen samaa aihetta ja tarkoituksena oli käyttää Locate Regions –toimintoa, joka lisättiin modelbuilderiin ja yhdistettiin rasteriaineistojen yhteiseen SuitabilitySurface layeriin. Kun tarkastellaan kuvaa 6, huomataan, että alueet, jotka saatiin toiminnon avulla karttaan täyttävät seuraavat kriteerit: 1) järvien läheisyydessä, 2) eivät ole rakennetussa ympäristössä ja 3) ne ovat kohtuullisen puuston alueella.

Kuva 6. Locate Regions -toiminnolla saadut alueet.

Toinen bonustehtävä oli jo mieluista tehtävää, sillä olin jo hieman kyllästynyt saman aihealueen ja aineston jankkaamiseen viime viikolta asti.

Alussa tarkoituksena oli tutkia kaasuvuotojen varalta kaasun tarkastuspisteitä ja niiden läheisyydessä olevia kouluja, joten näille tehtiin Buffer –toiminnolla bufferit modelbuilderissa, jonka jälkeen saatiin kuvan 7 näköinen tulos.

Kuva 7. Koulut sekä niiden lähellä olevat kaasujen tarkastuspisteet.

Tämän jälkeen tehtiin lyhyt harjoitus, jossa lisättiin Select by Attribute –toiminnon avulla joki näkyväksi kartalla, käyttämällä komentoa ”NAME is Equal to Cache La Poudre River”, joka oli aineistossa esiintyneen joen nimi.

Kuten jo alussa mainitsinkin, tällä viikolla tehtävät pyörivät pitkälti modelbuilderin parissa ja tässä tehtävässä rakenettiin pidempi malli, kuin mitä tähän mennessä on tehty. Kuvasta 8 voi nähdä mitä rasteriaineistolle tehtiin.

Kuva 8. Modelbuilderissa tehty malli.

Viimeisessä vaiheessa ajettiin malli ja saatiin visuaalinen näkemys siitä, mitä juuri oltiin rakennettu. Saatu tulos oli kuvan 9 mukainen.

Kuva 9. Lopputulos modelbuilderin Run -toiminnon jälkeen.

Viimeisen bonustehtävän jouduin tekemään täysin alusta, sillä tehtävä oli jäänyt kesken sillä välin, kun  tietokoneeni oli päättänyt aloittaa päivityksen ja uudelleenkäynnistämisen. Mutta tämähän vain tarkoitti vain lisäharjoitusta. Muuten tehtävät sujuivat jälleen mutkitta!