Neljäs oppitunti: siirtyminen koordinaatistoon!

Jee, askel kohti sitä mitä tarvitsen: itsemääräämisoikeutta! Opimme määräämään itse koordinaatiston valmiiseen karttapohjaan. Koordinaatiston mukaan kartalle voi siis piirtää minkä tahansa pisteen. Kovin näppärältä koordinaatiston määrääminen ei vaikuttanut: mitäs jos en tiedäkään kuvan pisteiden etäisyyksiä? Eikö olisi helpompaa antaa koordinaatit leveys- ja pituuspiirien mukaan, ne nyt sentään on yleensä karttoihin merkitty? Sen sijaan harvemmassa kartassa olen törmännyt etäisyyksiin päiväntasaajasta (kilometreinä) ja pallokoordinaatistossa moinen muunnos on kovin vaikea – varsinkin kun Maamme ei edes ole pallo!

Niin joo, ennen tätä koordinaatistojuttua leikimme hiloilla. Aineistona pääkaupunkiseutu ja sen asukkaat. Hiloja käytettäessä ongalmaksi muodostuvat ihmiset, jotka asuvat kahden – tai pahimmassa tapauksessa neljän – hilaruudun rajalla ja jotka siten lasketaan kahteen, tai jopa neljään, kertaan. Alkuperäisessä aineistossa näkyi 1 003 338 asukasta pääkaupunkiseudulla, mutta 500 m hilalla asukkaita olikin yhteensä 1 003 701 eli vajaa 400 ihmistä enemmän. 250m hilalla asukkaita oli jopa 1 004 873. Ongelma tiedostettu, siis hommiin.

Ajattelin jatkaa ensimmäisellä kerralla valitsemaani teemaa muunkielisten alueellisesta jakaumasta pääkaupunkiseudulla (ja etenkin Helsingissä). Hilakooksi valitsin 500 m, vaikka 250 m olisi ollut oikeastaan aivan yhtä hyvä. Kartastani (kuva 1) näkee hyvin, että punaisia (eniten muunkielisiä) ja sinisiä (vähiten muunkielisiä) ruutuja on usein vierekkäin. Eli verrattuna ensimmäiseen karttaani, asiat mutkistuvat ja saavat enemmän piirteitä eikä alueita olekaan enää niin helppo määritellä kokonaisuuksina.

Kuva 1. Muunkielisten osuus pääkaupunkiseudulla vuonna 2009 500 m ' 500 m hilaruudukolla ilmaistuna.

Kuva 1. Muunkielisten osuus pääkaupunkiseudulla vuonna 2009 500 m ‘ 500 m hilaruudukolla ilmaistuna.

Ai ni, en tykänny absoluuttisten arvojen esittämisestä, koska sen mukaan keskustassa asuu paljon vanhoja, nuoria, muunkielisiä ja ruotsinkielisiä. Eihän siinä ole mitään informaatioarvoa! Yhtä hyvin olisin voinut piirtää kartan, jossa olisivat ne kaikki yli miljoona asukasta. Laskin siis suhteelliset arvot tähänkin karttaan ja esitin ne muokatuilla luonnollisilla luokkaväleillä. Eli en ehkä ihan ymmärrä, miksi hilaesityksessä absoluuttiset arvot olisivat hyväksytympiä kuin tavallisessa koropleettiteemakartassa. Täytynee vakoilla, mitä muut ovat asiasta tuumanneet… (Edit. En löytänyt lukemistani blogeista pohdintaa aiheesta, joten en minäkään jaksa pohtia!)

 

 

 

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *