Romahtavien rakennusten kaupunki – asuminen Soulissa

Saapuminen elokuussa saunan kuumaan Souliin oli kulttuurishokki monella tavalla. Yksi isoin elämisen kannalta hyvin olennainen ero täällä on kuitenkin asuminen ja suomalaiseen standardiin tottuneella voi olla vaikea sopeutua käymään vain kylmässä suihkussa vessanpytyn ja lavuaarin välissä.

Opiskelija budjetilla asuttavan asunnon löytäminen ei välttämättä ole helppoa. Uudemmat ”modernimmat” rakennukset ovat tosi kalliita.

Korea University:n vaihto-opiskelijoiden asuntolat ovat hyvin modernit ja siistit, mutta pieni huone täytyy jakaa kämppiksen kanssa eikä se postimerkin kokoinen jaettu oma tila ole Helsingissä yksiössäkään asuneen mielestä silti välttämättä halpa. Eikä asuntoloihin pääse kuin murto-osa vaihto-opiskelijoista.

Itse en saanut asuntolapaikkaa (mistä olen ollut ihan kiitollinen, sillä asuntolat meidän yliopistolla sijaitsevat mäen päällä ja sinne kiipeäminen joka päivä ei olisi kivaa) joten muutin aluksi yksityiseen asuntolaan ihan koulun viereen. Tällaisia yksityisiä asuntoloita löytää hyvin täältä: https://goshipages.com/ .

Tämäkin asuntola oli komeron kokoiseen huoneeseen nähden kallis, eikä ollenkaan edes siisti tai moderni tai mukava. Koska tulin tänne vuodeksi, olin suunnittelut asuvani asuntolassa vain, kunnes löydän pysyvämmän yksityisen asunnon. Yksityisissä asunnoissa täällä takuuvuokrat ovat aika kalliita, joten en halunnut maksaa takuuvuokraa Suomesta käsin, ilman, että pääsen ensin katsomaan asuntoa.

Yksityisen asuntolan huoneen pystyi vuokraamaan kuukaudeksi kerrallaan, vaikka lopulta päädyinkin asumaan siellä jonkin aikaa, kunnes löysin paremman paikan. Tässä kyseisessä asuntolassa oli hyviäkin puolia; kaikki asukkaat siellä olivat vaihtareita, joten uusiin ihmisiin oli helppo tutusta ja sen sijainti oli niin keskeinen kuin meidän yliopistolla vain pystyy olemaan.

Huonoja puoli sitten taas oli vanha rakennus, järkyttävän pieni huone, epäsiisteys, ei itse kontrolloitavaa ilmastointi ja alakerran ravintolan hajut. Minulla oli vain jaetut suihkut ja vessa ja ne olivat ehkä suurin epämukavuus. Seinillä näkyvästi kasvavan homeen lisäksi lämpimän veden saaminen oli vaikeaa, joten suurin osa suihkuistani oli jääkylmiä. Täällä yleistä on, että suihku on kiinnitettynä lavuaariin, eikä mulla esimerkiksi ole ollut täällä yhtään vessaa, jossa olisi lavuaari, joten kädet on pitänyt pestä muualla.

Kun löysin nykyisen asuntoni, korealaisen ystävän avulla, se oli halpa ja asuntolaan verrattuna huomattava parannus. Se on yhäkin ihan koulun vieressä, puolet halvempi, saan lämmintä vettä, jos laitan kuuman veden päälle, voin laittaa ilmastoinnin päälle ja tilat ovat isommat. Muita parannuksia, ei sitten olekaan, vessan seinissä kasvaa sieniä, lattiat ovat vinot ja yhden torakankin olen tappanut. Kun äiti tuli käymään meillä, kommetti oli, että Suomessa kesämökitkin ovat monta kertaa mukavampia ja hienompia.

Kaikkeen kuitenkin tottuu ja itselle meidän kämppä tuntuu puutteista huolimatta ihan kodilta.