Ehdokkaat Vuoden nimeksi 2021

Koronavilkku – Coronablinkern

Elokuussa 2020 Suomessa otettiin käyttöön koronavirustartunnan jäljitykseen tarkoitettu mobiilisovellus Koronavilkku, ruotsiksi Coronablinkern. Sovellus tuli suomalaisille hyvin nopeasti tutuksi: alkuvuodesta 2021 sillä oli peräti noin 2,4 miljoonaa käyttäjää. Vaikka sovelluksen hyödyllisyydestä on esitetty eriäviä näkemyksiä, sen nimeä voidaan pitää onnistuneena. Sovelluksen tarkoituksen kompaktisti ilmaiseva nimi on helppo oppia ja muistaa eikä siitä tarvitse muodostaa lyhenteitä tai lempinimiä.

Helsingin Sanomien artikkeli aiheesta (13.10.2021)

Kuuloliike Korvabuusti Oy

Helsinkiin on perustettu hiljattain uusi kuulolaitteita, -suojaimia ja -tutkimuksia tarjoava yritys nimeltä Kuuloliike Korvabuusti Oy. Kotimaisten kielten keskuksen nimistönhuoltaja Ulla Onkamo mainitsee blogikirjoituksessaan Korvabuustin esimerkkinä ilahduttavasta ja onnistuneesta kaupallisesta nimestä. Nimi luo pullantuoksuisia mielikuvia mutta liittyy samalla luontevasti yrityksen toimialaan: kuulolaitteen tehtävä on buustata eli tehostaa korvan toimintaa. Kekseliäs, joukosta erottuva nimi tarjoaa nuorelle yritykselle erinomaisen lähtökohdan maineen rakentamiselle.

Kääkle

70 vuotta täyttävä Aku Ankka -lehti tunnetaan lennokkaasta kielenkäytöstään, jonka keskeinen elementti ovat kekseliäät nimiväännökset (HS 28.12.2020). Myös Ankkalinnassa on siirrytty sosiaalisen median aikakaudelle, ja niinpä vuoden 2021 numeroissa on esiintynyt väännöksiä useiden tunnettujen verkkopalveluiden nimistä: Kääkle (Google), Pärstäpankki (Facebook), Ankstagram (Instagram), Jeetuubi (YouTube) ja TikuTaku (TikTok). Etenkin Kääkleä voidaan pitää lehden tyyliin erinomaisesti sopivana, sillä kääk-huudahdus on yksi ankkalinnalaisten kielen ikonisimmista piirteistä.

Kuvat kahdesta sarjakuvaruudusta, joissa Kääkle esiintyy

Leikkala

Suomalainen menestysresepti -televisiosarjassa on jo kolmena vuonna etsitty uutuustuotteita S-ryhmän ruokakauppoihin. Vuoden 2021 finaalissa nähtiin useita onnistuneita tuotenimiä, kuten kilpailun voittanut Fallero-härkäpapufalafel, Kaurakas-kaurapasta sekä Leikkala-kalaleikkele. Leikkala valmistetaan ekologisesti kotimaisesta järvilahnasta japanilaista perinneruokaa kamabokoa mukaillen. Sanoista kala ja leikkele nokkelasti muodostettu nimi lienee kuluttajille helppo muistaa. La-päätteinen nimi myös muistuttaa äännerakenteeltaan useita suomenkielisiä paikan- ja sukunimiä, sopien siten luontevasti suomalaiseen nimistöön.

Kilpailun finalistien kuvaukset Yhteishyvä-lehden verkkosivuilla

Lähde

Jyväskylän yliopiston kirjastorakennus avautui elokuussa 2021 mittavan peruskorjauksen jälkeen uudella nimellä. Virallinen nimi on Jyväskylän yliopiston kirjasto Lähde, mutta arkisissa yhteyksissä Lähde toiminee hyvin ilman tarkentavaa määrettäkin. Nimi valittiin nimikilpailussa, johon tuli kaikkiaan lähes 1 200 ehdotusta. Lähde-nimen ehdottajat perustelivat valintaansa muun muassa sanan kauneudella ja siihen liittyvillä positiivisilla mielikuvilla. Erityisen hyvin se sopii yliopiston kirjaston nimeksi, sillä kirjasto sisältää valtavia määriä lähdeteoksia, joilla on erittäin tärkeä rooli tieteellisessä tutkimuksessa ja opiskelussa.

Jyväskylän yliopiston julkaisema tiedote nimen valinnasta

Nuohtti

Saamelaiset arkistoaineistot kootaan parhaillaan käynnissä olevassa hankkeessa yhteiseen verkkopalveluun. Palvelun nimeksi valittiin avoimen kansainvälisen nimikilpailun tuloksena Nuohtti, joka tarkoittaa pohjoissaamen kielessä nuottaa. Kuten hankkeen johtaja toteaa: ”Nuohtti on hyvä vertauskuva digitaaliselle palvelulle, joka kerää eri muistiorganisaatioiden säilyttämiä arkistomateriaaleja käyttäjiensä saataville.” Lisäksi nimi on varsin helppo lausua ja kirjoittaa myös palvelun suomen-, ruotsin- ja norjankielisille käyttäjille.

Tiedote nimikilpailun tuloksesta

Ruisperkele

Suomen paras olut -kilpailu nostaa vuosittain esille laadukkaita oluita ja samalla niiden nimiä. Tämänvuotisen kilpailun semifinalistien joukosta nimellään erottui edukseen Ruisperkele. Nimi ilmaisee tuotteen keskeisen raaka-aineen ja luo mielikuvan voimakkaasta oluesta, sisältäen samalla intertekstuaalisen viittauksen CMX-yhtyeen kappaleeseen. R-äänteen ilmaisuvoimaa on hyödynnetty taitavasti nimen ohella oluen kuvaustekstissä, joka löytyy pullon kyljestä ja panimon kotisivuilta. Nimi myös sopii mainiosti osaksi jyväskyläläisen Hiisi-panimon tuotenimistöä, joka pohjautuu vahvasti suomalaiseen mytologiaan ja perinteiseen kulttuuriin – esimerkkeinä voidaan mainita Iku-Turso, Lempo ja Loviatar.