FinaaliKK7 – Liikenne Euroopassa

Totuuden hetki. Olenko oppinut yhtään MapInfosta?

 

 

 

 

Koska aikaa jäi yli ja jouduin viettämään pari extraa tuntia koulussa päätin pirtää pari aiheeseen liittyvää kuvaa. Ensimmäinen kuvaa maata jossa BKT on korkea ja jälkimmäinen missä BKT on alhainen. Löydä kuvista viisi syytä liikenneonnettomuuksien lisääntymiseen.

 

 

Viimeisenä kurssityönä laaditaan oma teemakartta kahdella muuttujalla valinnaisesta alueesta ja aiheesta. Etsitään itse aineistot ja kartat ja yritetään itse (“pienellä” avulla opettajasta) saada uuden teemakartan aikaiseksi.

Projekti alkoi loistavasti kun löysin netistä UNECE:n kotisivu mistä löytyi valtavasti mielenkiinoisia tietokantoja Euroopan maista. Pohdin pitkään mistä tekisin karttaa mutta päädyin tutkimaan sitä miten autojen määrä ja loukkaanutmiset liikenteessä korreloivat Euroopan maissa.

Ensin etsin käsiini bitmap kartta Euroopasta joka löytyi sivulta Maps Of the World (2012) Ajattelin että pitäisi pisteiden avulla liittää UNECE:stä löytämäni tietokannat MapInfoon. Jos löytäisi koordinaattipiste jokaisesta maasta ja sitten voisi kohdistaa tietokanta bitmapkarttaan niin… Mutta sehän olisi ollut ihan turhaa. Onneksi sain opesta apua. Jos olisin omaa karttaa halunnut laatia olisin piirtänyt uudelle tasolle maiden rajat, lisänyt niiden nimet Mapinfon Browserikunnaan ja sitten yhdistänyt nimen perusteella exceltaulukkoni ja karttaan liitetty Mapinfo taulukko. Säästyin kuitenkin (laiskana oppilaana) tästä vaivasta ja pystyin käyttämään edellisinä kurssikerroina käyttämämme maailmankarttaa josta pystyin valitsemaan “select” työkalulla helposti kaikki Euroopan maat.

Sitten oli seuraava askel yhdistää löytämäni tiedot maailmankartan tietokantaan. Tallensin ensin valitsemani Euroopan maat omaksi tab:iksi. Sitten toin excel-talukon uusilla tiedoilla Mapinfoon. Yhdistäminen tapahtui SQL-select työkalulla. Mutta ei se ongelmitta toiminut. Yksi ainut maa löysi parinsa. Huomasin pitkän pohdiskelun jälkeen että exceltietokannastani löytyi välilyöntejä maiden nimien alussa. Mietin miten saisin ne vaivatta pois ettei tarvitsi jokaista käydä korjaamassa. Yritin valitsemalla excelissä “select&replace” työkalulla välilyönnit ja jättämällä “replace with” kenttää tyhjäksi, ja sehän toimi!

Nyt toimi paremmpin. Kaikki eivät kuitenkin löytänyt parinsa mutta parin korjauksen jälkeen sain uuden yhdistetyn tietokannan haluamastani maista.

Sitten vain vanhalla tutulla tavalla tein uuden teemakartan. Loukkaantumiset esitin koropleettikarttana ja autojen määrä suhteellisilla symboleilla. Tällä kertaa muistin myös muokata legendaa nätiksi ja lisätä pohjoisnuolta ja mittakaavaa (jossa skaala ei mukana).

 

EuropeAutoilu




Kuva 1. Koropleettikartta liikenteessä luokkaantuneiden suhteellisesta määrästä Euroopan maissa vuonna 2009. Suhteellisilla symboleilla on esitetty henkilöautojen suhteellinen määrä valtioissa. Ylläpuolella linkki hotlink-karttaan josta pääsee tarkastamaan korrelaatiota maiden BKT:n kanssa.(UNECE, 2009)

Koropleettikartan tiedoille valitsin kvanttiillia luokitusta koska aineisto oli hyvin epätasaisesti jakautunut. Tämän asian tarkistin vanhalla tutulla Histogrammityökalulla. Väreinä käytin melko rajut punaiset värit, punainen kun sopii onnettomuuksiin… Ja tietysti tummempi väri = enemmän tapauksia.

Symbolit haluisin että ovat suhteellistettu suoraan todellisista määristä, ei esimerkiksi neliöjuuren kautta tai logaritmisesti. Kaikki määrät oli suhteellisen lähellä toisiaan.

Nyt päästään analysoimaan karttaa. Kun nopeasti vilkaisee karttaa, näyttää siltä että aineistot korreloivat vahvasti negatiivisesti, eli kun autojen määrä on suuri, loukkaantumisia on vähän. Tälle voisi olla helppo selitys se, että rikkaalla maalla on paljon autoja ja rikkaalla maalla on myös varaa pitää autoiluun liittyvästä turvallisuudesta huolta. Voisi myös olla , että jos autot ovat harvinallisia, autokouluunkaan ei panosteta maassa yhtä paljon. Ja jos kansa on köyhä, ne ostaa luultavasti autoja jotka ovat huonommassa kunnossa ja jonka turvallisuus ei ole yhtä hyvä. Miten tämä teori sopii maiden BKT:n kanssa? Teoria että jos maassa on monta autoa syntyy ruuhka ja siten paljon kolaria on siis kumottu.

Löysin mielenkiintoisen (mainion!) nettisivun mistä voi verrata karttani Euroopan BKT teemakarttaan (Inex Mundi, 2011). Sivusta voi itse valita teemakartan aihetta ja aluetta, sitä paitsi sivu vaikuttaa luotettavalta sillä tiedot tulevat CIA World Factbookista. Suosittelen että käytte katsomassa: Alla linkki sivulle:

http://www.indexmundi.com/map/?v=67&r=eu&l=en

Koska suoritin äsken laskennalliset menetelmät tentin mielessäni pyörii vielä korrelaatiolaskelmia ja diagrammeja ja niin päätin tutkia perusteellisesti aineistojen korrelaation.

Kuva 2. Liikenteessä loukkaantuneiden ja autojen määrän korrelaatio Euroopan maissa 2009. X-axelilla liikenteessä loukkaantuneet/100 000 henkilöautoa ja y-axelilla autojen määrä/1000 asukasta. (UNECE, 2009)

 

Kuva 3. Euroopan maiden korrelaatio BKT:n ja liikenteessä loukkantuneiden relatiivisen määrän välissä. Liikenteessä loukkaantuneiden määrä/100 000 henkilöautoa x-axelilla ja BKT(*1000) y-axelilla. Aineistojen välissä on huomattavissa negatiivinen korrelaatio. (UNECE, 2009, Inex Mundi, 2011)

Näyttää siltä että olin päättänyt oikein teemakartasta. Löytyy vahvat negatiivinen korrelaatio BKT:n ja autoonnettomuuksien välissä. Samalla tavalla on vahva negatiivinen korrelaatio onnettomuuksien ja autojen määrän välissä. Tämä pitää varmasti paikallaan. Voitaisi tästä vielä päätellä että autojen määrän ja liikenneonnetomuuksien välinen suhde ei ole suora, vaan molemmat johtuvat luultavasti maan taloudellisesta hyvinvoinnista. Pieni vaihtelu tuloksien korrelaatiossa voi johtua monesta eri asiasta. Monessa maassa liikennelaki, nopeusrajoitukset ja liikenteen valvonta vaihtelee. Maan topografia ja ilmasto voi myös vaikuttaa asiaan. Pohjoismaissa on usein talvisin pahoja keliä jotka johtavat liikenneonnettomuuksiin. Pakkanen ja routa tuhovat tiet ja varallisellakaan valtiolla ei ole rahaa korjata tiet joka kevät. Norjassa (rikas maa) tiet ovat hyvässä kunnossa mutta mutkittelevat ja ovat äärimmäisen kapeat topografiasta johtuen. Esimerkiksi Belgiassa (huhuja vain, tuttu asuu Brysselissä) liikennekulttuuri on aivan eri kun Suomessa. Ihmiset ajavat tunteet pinnassa ja ajetaan kaikkea muuta kuin rauhallisesti. Eli moni tekijä voi liittyä asiaan, mutta kaikesta huolimatta aineistot näyttävät korreloivan melko hyvin.

 

Lähteet:

Index Mundi (2011). GDP – per capita (PPP) Europe. 29.02.2012. ://www.indexmundi.com/map/?v=67&r=eu&l=en

UNECE (2009) Statistical Database 27.02.2012 http://w3.unece.org/pxweb/

Maps Of the World (2012) 29.02.2012 www.mapsofworld.com

 

 

 

 

This entry was posted in Sekalaista. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *