Saksan nykykirjallisuuden kärkinimi esiintyy Helsingin yliopistolla

Maailmankuulu saksalainen kirjailija Martin Walser (s. 1927) esiintyy Helsingin yliopistolla tiistaina 11. lokakuuta klo 10.15 – 11.45. Nobelin kirjallisuuspalkinnon saajaksi veikattu Walser lukee otteita romaanistaan “Muuan rakastava mies” yliopiston päärakennuksen salissa numero 12.

Muuan rakastava miesSaksan nykykirjallisuuden kärkinimeksi kohonnut Walser on saavuttanut palkituilla romaaneillaan ja novelleillaan arvostusta. Hän on myös osin kiistelty persoona, joka on usein synnyttänyt kiihkeää kulttuurikeskustelua.

Muuan rakastava mies (Ein Liebender Mann, suomennos Otto Lappalainen, LURRA Editions, 2011) on kuvaus maailmankuulun kirjailijan Johann Wolfgang von Goethen rakkaudesta nuoreen naiseen.

Romaanin tapahtumat käynnistyvät Marienbadin kylpylässä Böömissä heinäkuussa 1823. Kirjan päähenkilö, ikääntyvä Goethe täyttää pian 74 vuotta, kun hän rakastuu kohtalokkaasti vain yhdeksäntoistavuotiaaseen naiseen.

Suhde antaa taiteilijalle elämän innoitusta, mutta mikä onkaan luovuuden hinta? Kesäisten viikkojen aikana niin mustasukkaisuus, häpeäksi hiipuva itsetunto kuin ympäristön tuomio murentavat suuren ajattelijan syvintä voimaa.

Yleisinhimillisesti ymmärrettävä romaani on samaan aikaan sekä lumoava että raastava kertomus elämän ristiriidoista.

Yleisölle avoin tilaisuus järjestetään Helsingin yliopiston päärakennuksen salissa numero 12 kello 10.15 – 11.45. Yliopiston päärakennuksen osoite on Fabianinkatu 33. Sali 12 on rakennuksen 3. kerroksessa. Tilaisuuden järjestää nykykielten laitoksen saksalainen aineryhmä.

Lisätietoja:

Professori Irma Hyvärinen