375 humanistia: Gabriel Rein

Kuva: Wikimedia Commons.

Gabriel Rein työskenteli Keisarillisessa Aleksanterin Yliopistossa muun muassa kirjaston amanuenssina, saksan kielen lehtorina ja historian professorina. Lisäksi hän toimi yliopiston rehtorina vuosina 1848–1858. Suomalaisuuden puolesta puhunut liberaali Rein aateloitiin vuonna 1856 ja hän osallistui 1860-luvulla järjestetyille valtiopäiville. Haastavana aikana rehtorina toiminut Rein tasapainoili autoritäärisen johdon ja liberaalien ylioppilaiden välillä ja joutui lopulta eroamaan yliopistoa ravistelleen selkkauksen seurauksena.

Tutustu Gabriel Reiniin 375 humanistia -verkkosivuilla

Helsingin yliopiston 375-vuotisjuhlavuoden kunniaksi humanistinen tiedekunta nostaa esiin 375 humanistia. Sivustolla esiteltävät henkilöt avaavat näkymää humanistisen alan yhteiskunnalliseen ja kulttuuriseen merkitykseen sekä tarjoavat esimerkkejä humanistien laaja-alaisesta osaamisesta.