Rajoittamaton opinto-oikeus?

Olen ajatellut hakea takaisin opinto-oikeuttani Helsingin yliopistoon. Jossain vaiheessa elämäntilanne (lue: lapset) veivät niin paljon aikaa ja ajatuksia, että unohdin ilmoittautua poissaolevaksi ja menetin opinto-oikeuden. Sinänsä hakemuksen täyttäminen ei tunnu kovin monimutkaiselta ja tutkintoon kuuluvia opintoja olen joka tapauksessa ajatellut suorittaa muiden mukavien kurssien lisäksi, joten prosessin pitäisi mennä suhteellisen kivuttomasti.

Aloin kuitenkin miettiä, tähtäänkö opinnoillani ensisijaisesti siihen tutkintoon, jota olen ilmoittanut tavoittelevani. Mahdollisesti en. Onko siis oikeutettua hakea opinto-oikeutta takaisin vai olisiko reilumpaa jättäytyä kokonaan Avoimen yliopiston tarjonnan varaan? Tavallaan kyllä, mutta miksi minun pitäisi tehdä niin?

En ole ajatellut hakea opintotukea tai käyttää muitakaan yliopisto-opiskelijan etuja, mutta tahtoisin silti opinto-oikeuden takaisin siksi, että voisin suorittaa sellaisiakin kursseja, joita Avoin yliopisto ei vielä tarjoa. En myöskään joutuisi maksamaan jokaisesta kurssista erikseen.

Toivoisin, että yliopistoon voisi saada rajoittamattoman opinto-oikeuden siinä tapauksessa, että ei hae tutkintoon tähtäävään opiskeluun liittyviä rahallisia etuja. Olisi erikseen opinto-oikeus ja tutkinnonsuoritusoikeus. Vain tutkintoa tosissaan suorittavat opiskelijat saisivat opintotukea, ja jos tietyllä kurssilla olisi rajoitettu määrä paikkoja, heillä olisi oikeus päästä kurssille ohi muiden opiskelijoiden. Niiden, jotka opiskelevat pelkästä opiskelemisen ilosta.

Tämä on tällaista maalailua. En tunne yliopistomaailman sääntöjä enää niin tarkasti, että voisin vakuuttavasti esittää kannanottoja opinto-oikeuden vapauttamisesta, mutta mielipiteet ovat kai aina sallittuja.

5 Replies to “Rajoittamaton opinto-oikeus?”

1. Itsekin olen miettinyt tuota opinto-oikeutta mutta en ole ottanut selvää. PItkän tähtäimen suunnitelmissa olisi opiskella elämänkatsomustiedosta aineopinnot, mitä ei avoimessa voi ainakaan vielä tehdä. Saisiko siihen siis opinto-oikeuden vai pitäisikö hakea ihan perushaussa uudelleen opiskelijaksi? Kysymys ei ole viellä ajankohtainen, mutta kiinnostaisi minuakin tietää!

2. Minä siis ajattelin palauttaa nimenomaan tutkintoon liittyvän opinto-oikeuden, koska mulla on maisterintutkinto kesken Helsingin yliopistossa. Mutta mietin omalta kannaltani, että aionko sitä varsinaista tutkintoa suorittaa, vaiko “vain” opintoja. Mahdollisesti tutkintoon kuulumattomiakin. 🙂

3. Mitenkäs tuo opinto-oikeuden palauttaminen on mahdollista? Opiskelin vuosia sitten Helsingin yliopistossa, mutta valittuani muun alan yliopisto jäi. En vain enää muistanut ilmoittautua poissaolevaksi, ja olen ollut siinä käsityksessä, että takaisin ei ole asiaa kuin pääsykokeiden kautta. Opinnoistakin osa on jo vanhentunut. Onko jokin takaisinkirjoittautumismahdollisuus kuitenkin olemassa? Minäkään en olisi liikkeellä opiskelijaetuuksien perässä, vain opiskelun.

Comments are closed.