Back in the game, y’all!

Kesä on kuumimmillaan, mutta opiskelu ei lakkaa osaltani koskaan. Oli mulla ekan kerran työurallani pari viikkoa kesälomaa, kylläkin. Käytin ne tehokkaasti esseen kirjoittamiseen. Syksyn ja talven tuskailin brittiläisen avoimen yliopiston maisteriopintojeni kanssa ja sain kokea muutamia karvaita pettymyksiä mitä esseiden arvosanoihin tuli, mutta lopussa tuli kuitenkin kiitosta. Lopputentti oli järisyttävän suuri, puolen vuoden kaikki hankittu tieto testissä. Vaadittiin tarkkuutta, jollaiseen en ole muualla törmännyt, kun piti muistaa sanatarkasti lainauksia ja jopa sivunumeroita myöten.

Olin aivan kipsissä lukiessani muutamia vanhoja koekysymyksiä. Onneksi avoin yliopisto järjesti pitkän viikonlopun Readingin yliopistolla ja siellä vietimme kolme päivää tiukan pänttäyksen vallassa. Tämä toki maksoi jonnin verran, mutta en koe, että rahani olisivat menneet hukkaan. Sain tentistä kiitettävän arvosanan. Lukuviikonloppu toi minulle myös kestäviä opinto-ohjeita hyödynnettäväksi kaikkeen opiskeluun. Siksi ennen tenttiä ovat kaikki kaapin ovet meillä verhoillut keltaisilla muistilapuilla, joihin olen kirjoitellut määritelmiä ja lyhennelmiä teksteistä.

Syksyllä on Helsingin avoimessa development economics tjsp. nimetty kurssi, jonne olen ilmoittautunut. Keväällä näköjään alkavat vihdoin kehitysmaatutkimuksen aineopinnot, joita olen muutamia vuosia odotellutkin. Mullahan alkaisi kohta olemaan sitten kandin tarpeet kasassa ihan täältä kotimaisen avoimen kautta hankittuna, jos nyt sitten ajattelee, että AMK:ssa tekemäni kielisuoritteet sekä tilastotieteelliset kurssit voisivat paikata näiden suorittamattomuutta tällä puolen.

Työpaikaltani tarjoavat itseopiskeltua alan tutkintoa, jonka suorittamiseen menee noin vuosi. Palkka nousee about satasella, kun sen vaan saa kasaan. Toisaalta olen ajatellut myös ylempää AMK-tutkintoa ja tuota ammatilliseen opettajakorkeaan hakemista. Noh, jos kerran jalat Suomen kamaralla vielä joitain vuosia niin mikä etteivät kaikki nämä voisi toteutua?

Syksyllä aloitan erään vapaaehtoistyönkin, olen kovin innoissani. Vastapainoa palkkatyölle, opinnoille ja perheelle. Lämpöisiä kelejä kaikille, minä alan työstää seuraavaa esseetäni Nepalin sisällissodasta ja odottelen ensi kuuta, että pääsen kontaktiluennoille avoimeen!