Yhteisöllisyyden luontia verkkokursseilla

Pitkän ja yli kuukauden kestäneen flunssan, joka alkoi muuten heti tammikuisen blogikirjoitukseni jälkeen, loputtua alkoi paluu arkeen. Valitettavasti rästiin jääneet työt sekoittavat aikatauluja paljonkin ja pitkään.

Aloittaessani nyt uutta verkkokurssia aloin miettiä, kuinka yhteisöllisyyttä voisi lisätä avoimen yliopiston ja etenkin verkkokurssien yhteydessä. Ennen korona-aikaa järjestimme yhden kurssin yhteydessä pari tapaamista. Avoimen yliopiston ja epävirallisen HYAYOYn (eli Helsingin yliopiston avoimen yliopiston opiskelijayhdistyksen) kanssa järjestettiin Opiskelijan olohuoneita, jotka olivat mukavia tapaamisia.

Mitä voi itse tehdä yksilötasolla?

Helsingin yliopiston Moodle-ympäristön kursseilla jokaisella opiskelijalla on oma profiilinsa. Sinne pääsee sivustolla oikeasta yläkulmasta painamalla harmaata kuvaketta. Ensimmäisenä vaihtoehtona avautuvassa valikossa on Käyttäjätiedot-kohta. Sieltä ohjautuu sivulle, jossa voi lisätä profiiliinsa kuvan ja itsensä esittelyn. Nämä esittelyt näkyvät, kun valitsee henkilön nimen esimerkiksi kurssin osallistujaluettelosta tai ryhmäkeskustelutehtävässä. Nämä profiilin tiedot näkyvät joka kurssilla.

Kurssikohtaisesti aika usein on tehtävänä itsensä esitteleminen. Siinä voi kertoa itsestään sen verran kuin itse haluaa. Toki kurssikohtaisesti on hyvä avata hiukan omaa lähtökohtaansa. Jos opiskelee esimerkiksi viestintää, voi kertoa, onko kiinnostunut viestinnästä esimerkiksi tutkinto-opiskelun, sivuaineopiskelun, ammatillisten näkökulmien vai yleissivistyksen kautta.

Yleisellä keskustelualueella on mahdollisuus verkostoitua. Siellä voi ideoida joko kirjasto-, kahvilatapaamista tai Zoom-tapaamista, jos kurssilla ei muuten ole tapaamisia. Toki kaikki sähköiset alustat ovat käyttökelpoisia.

(Kuvassa Helsingin yliopiston kirjaston kierreportaat.)

Mitä voi tehdä opettajan kanssa?

Äsken mainitsemani esittelyalue ei ole välttämättä käytössä joka kurssilla. Sitä kuitenkin voi pyytää opettajalta. Samoin yleinen keskustelualue on samassa tilanteessa. Joillakin kursseilla se on käytössä, mutta opettajalta voi sitä pyytää, jos sitä ei ole. Jos kurssilla on keskustelualueella ajateltu Zoom-tapaamista, voi opettajaa pyytää luomaan Zoom-linkin, mikäli opiskelijoilta se ei onnistu.

Miksi yhteisöllisyys kannattaa?

Aika moni opiskelee yksin. Joskus saattaa olla niinkin, että tuttu kaveriporukka päättää lähteä yhdessä kurssille. Heillä onkin silloin tietty etu; he voivat pyöritellä ajatuksia kurssin teemoista keskenään. On eri asia pohtia teemoja alaa tietävien kanssa kuin asiasta tietämättömien kanssa. Molemmilla toki on näkökulmansa, joita on hyvä arvostaa niistä lähtökohdista, joista ne tulevat.

Yhteisöllisyys voi tuottaa myös kaverisuhteita. Ne voivat kantaa pitkällekin elämässä. Sitä kautta myös voi saada uusia kavereita tuleville kursseille.

Yhteisöllisin terveisin,

Jukka