Luokanopettajaopiskelija Antti Koskinen innostui pelikulttuurista – nuoren tutkijan haastattelu

Luokanopettajaopiskelija Antti Koskinen on paikalla torstain seminaarissaAntti _koskinen_promo
kertomassa Planeetta Terra -pelistä ja sen opetuskokeiluista, joihin hän on uppoutunut kirjoittaessaan Oppiminen pelissä -kirjassa julkaistavia artikkeleita sekä pro gradu -työtänsä. Planeetta Terra on lukio-opetukseen suunnattu vuorovaikutteinen peli, jossa pelaajat ratkovat globaaleja ongelmia. Saimme kiireisen Antti Koskisen hetkeksi kiinni kertomaan näkemyksiään peleistä ja tutkimuksesta.

Mikä saa nuoren innostumaan tutkimuksen teosta?
“Uteliaisuus ja kiinnostus yleisesti asioiden tilaan. On itse asiassa kivaa, kun pääsee analysoimaan tutkimusaineistoa. Analyysivaihe on kiinnostava.”

Mikä peleissä kiehtoo nuorta tutkijaa?
“Pelien potentiaalissa minua kiinnostaa se, miten pelejä käytetään opetuksessa. Yleisesti ajatellaan, että pelit tukevat oppimista. Mielenkiintoista on kuitenkin se, mitä pelit voivat kertoa oppimisesta yleisellä tasolla.

Pelaaminen on nykyään yleinen kulttuurinen ilmiö nyky-yhteiskunnassa. Koulussa pitäisi jollakin tavalla alkaa opettamaan pelejä kulttuurisena ilmiönä ja ottaa asia huomioon laajemmassakin mittakaavassa.”

Mitä itse pelaat?
“En ole mikään super-pelaaja. Mobiilipelaamista harrastan jonkin verran sekä joitain strategiapelejä tietokoneella. Yritän itse pysyä kartalla niistä ilmiöistä, mitä pelaamisen ympärille syntyy, esim. Youtube-videot, blogit, keskustelupalstat, koska ne ovat hyvin iso tekijä pelikulttuurissa. Olen kiinnostunut koko ilmiöstä, en pelkästään peleistä itsessään.”

Antti Koskinen ja muut pelien, pelillisyyden ja leikillisyyden asiantuntijat paikalla Oppiminen pelissä -seminaarissa torstaina 23.10.2014 klo 15.00-18.00 Helsingin yliopiston käyttäytymistieteellisen tiedekunnan Minerva-torilla. Tervetuloa!