Päteväksi opettajaksi Palmeniasta

Valmistuneita opettajia Kuva: Sabine Vilponen

Kuva: Sabine Vilponen

Eilen 12.6. Palmeniassa vietettiin iloista valmistujaisjuhlaa, jossa 23 opiskelijaa sai opettajan pätevyyden. Palmenia toteutti opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittaman kaksivuotisen SPECIMA-koulutushankkeen yhdessä Helsingin yliopiston opettajankoulutuslaitoksen kanssa.

Hankkeen tavoitteena oli paitsi pätevöittää maahanmuuttajataustaisia korkeakoulutettuja aineenopettajiksi peruskouluun, lukioon ja aikuiskoulutukseen, myös ehkäistä mielikuvaa tyypillisistä maahanmuuttaja-ammateista.

Juhlan pääpuhuja, opetus- ja kulttuuriministeriön kansliapäällikkö Anita Lehikoinen muistutti, että suomalainen koulutusjärjestelmä läpikäy lähivuosina kaikilla asteillaan muutoksia, ja että maahanmuuttajataustaisilla opettajilla on prosessissa tärkeä tehtävä suomalaisen koululaitoksen kehittämiseksi todelliseksi läpileikkaukseksi suomalaisesta yhteiskunnasta – yhteiskunnasta, jossa monikulttuurisuus nähdään rikastuttavana voimavarana.

Maahanmuuttajataustaiset opettajat toimivat myös tärkeinä esikuvina maahanmuuttajataustaisille oppilaille osoittaen, että Suomessa on mahdollista opiskella ja pärjätä, ja että suomen kieltäkin voi oppia. Lämpimät onnittelut kaikille uusille opettajille!