Sanja Collin, Henna Kukkola, Maria Kröger ja Tuli Sivén
Mistä on kyse?
Tarkoituksena on toteuttaa vaikuttamistyöpaja luonnon monimuotoisuuden hyväksi. Aihetta käsitellään rakentamalla oppilaiden kanssa hyönteishotelli.
Työpajan aikana oppilaille kerrotaan ihmisen vaikutuksesta lajien ja elinympäristöjen katoamiseen sekä tilanteesta nykysuomessa Suomen lajien Punaisen listan kautta. Samalla he pääsevät itse vaikuttamaan tilanteeseen lähiympäristössään rakentamalla hyönteishotellin, joka tarjoaa suojaa ja elintilaa alueella muuten viihtymättömille hyönteisille.
Lajien katoaminen ja sitä kautta luonnon köyhtyminen on vakava asia kautta planeetan, eivätkä sen vaikutukset rajaudu ”jonnekin muualle” vaan näkyvät myös Suomen luonnossa. Aihe on äärimmäisen tärkeä, eikä siitä mielestämme ole uutisoitu läheskään tarpeeksi. Näyttämällä nuorille, kuinka he itsekin voivat vaikuttaa konkreettisesti lähiympäristönsä säilymiseen voimme osoittaa, että meillä on yhä mahdollisuus muuttaa nykyistä kehityskulkua positiivisempaan suuntaan.
Oppitunnin luento-osuuden pitämiseen vaadittavat materiaalit löytyvät tavallisesta luokkahuoneesta: tietokone ja projektori riittävät. Hyönteishotellin kasaamiseen vaadittavat tarvikkeet on hankittava ja valmisteltava etukäteen ja jätettävä oppilaille vastuu niiden käyttämisestä hyönteishotellin valmistamisessa. Luonnosta löytyvät materiaalit sopivat piilopaikoiksi parhaiten. Näiden lisäksi tarvitaan joko laatikoita tai yhteen naulattavia irtolautoja rakennelman seiniksi ja katoksi sekä kanaverkkoa pitämään tarvikkeet paikallaan ja hyönteiset turvassa linnuilta. Tunnin alkupuoli käytetään luennointiin luokassa ja aiheen esittelyyn ja loppuaika varataan hotelli(e)n kokoamiseen. Valmis kokonaisuus ripustetaan koulun lähialueelle.
Tästä voit ladata tämän ohjeen ja tunnin alussa käytettävän Hyönteishotellit-esityksen.
Työpaja
Aika
75 min TAI 2 * 45 min
+ tarvikkeiden hankinta
Kohderyhmä
Kaikki luokka-asteet.
- Alakoulussa sopii hyvin ympäristöoppiin
- Yläkoulussa esim. 8-luokan biologiaan
- Lukiossa esim. kursseille Bi2, Ge2 ja Ge4
Ryhmäjako
Noin 3-5 oppilasta/hotelli
Tarvikkeet
- PowerPoint-esitys
- Ryhmiinjakamista varten jokaiselle lappu, jossa ryhmän nimi (voit ladata tämän ja muokata mieleiseksi)
- Valmiita puulaatikoita JA / TAI lautoja
- Täyteaineita (RUNSAASTI) kuten käpyjä, kaisloja, kaarnaa, keppejä, tuohia, puupölkkyjä jne.
- Narua mm. olkien yhteensitomiseen (estää ulostippumisen)
- Nauloja
- Saha
- Vasara
- Kanaverkkoa
- Iso nitoja (kanaverkon kiinnitystä varten)
- Metallivaijeria/köyttä/ (jos ripustetaan puuhun)
- Koristelutarvikkeita kuten maalia, tusseja, puuvärejä jne.
- Pora (jos haluaa porata puupölkkyihin reikiä, kannattaa mahdollisuuksien mukaan tehdä etukäteen)
- Sakset jokaiselle ryhmälle
Työn taustaa
Ilmastonmuutoksen ja nykyisen nopean elinympäristöjen muuttumisen seurauksena luonnon monimuotoisuus eli biodiversiteetti on uhattuna. Elinympäristöjen häviäminen vaikeuttaa lajien selviytymistä. Hyönteisillä on luonnossa tärkeä rooli muun muassa pölyttäjinä, ja pölyttäminen on erittäin tärkeää esimerkiksi ruoantuotannon kannalta. Hyönteisten elinympäristöt ovat ajan saatossa yksipuolistuneet, kun nurmikot leikataan ja lahopuu poistetaan. Nykyiset pihat ja puistot eivät tarjoa tarpeeksi suojaa monille hyönteisille, ja hyönteishotellit ovat eräs tapa tarjota hyönteisille monipuolisesti pesäpaikkoja. Hyönteishotellit monipuolistavat lähialueen lajistoa pitkällä aikavälillä, ja ne ovat oiva ratkaisu lisätä monimuotoisuutta muuten yksipuoliseen ympäristöön.
Hyönteishotelleihin tulee asumaan yksin asuvia hyönteisiä, ei esimerkiksi yhdyskuntia. Ampiaispesistä ei siis tarvitse olla huolissaan. Hyönteishotellit tulee sijoittaa aurinkoiseen paikkaan, mielellään irti maasta, jotta hotelli kuivuu nopeammin sateen jälkeen. Hyönteishotelli täytetään esimerkiksi kaarnalla, kävyillä, kaisloilla, kepeillä ja puupölkyillä. Hyönteiset viihtyvät pienissä koloissa ja onkaloissa, ja eri lajit viihtyvät eri materiaaleissa. Hotelli kannattaa peittää esimerkiksi kanaverkolla, jotta linnut eivät pysty vetämään täytteitä ulos hotellista.
Hyönteishotellin päälle voi sijoittaa infotekstin, jossa kerrotaan hotellin tarkoitus. Näin ohikulkijatkin tulevat tietoiseksi hotellin hyvistä vaikutuksista, ja tämä mahdollisesti kannustaa muitakin rakentamaan omia hotelleja. Ja eikun vain täyttämään!
Tuntisuunnitelma
0-5 min
Ryhmiin jakautuminen
Opiskelijat jaetaan kolmeen ryhmään. Luokkaan tullessaan opiskelija ottaa lapun, jossa on joku kolmesta hyönteishotellin mahdollisen asukkaan nimi. Saman hyönteisen nimen saaneet opiskelijat muodostavat ryhmän.
Tarvikkeet: jokaiselle lappu, jossa lukee esimerkiksi joku seuraavista Muurarimehiläinen, Harsokorento, Seitsenpistepirkko
5-15 min
Motivointi
Motivoidaan oppilaita kertomalla, että tänään tehdään jotain konkreettista hyvää. Kerrotaan luonnon monimuotoisuuden kadosta PowerPointin ja uutisten avulla (linkit PowerPointissa)
Tarvikkeet: PowerPoint ja linkit
15-20 min
Uuden asian opettelu
Mikä on hyönteishotelli ja miksi sellainen kannattaa rakentaa?
Tarvikkeet: PowerPoint ja linkit
20-60 min
Opitun asian harjoittelu – hyönteishotellien rakentaminen
Oppilaille esitellään käytössä olevat tarvikkeet. Oppilaat suunnittelevat ja rakentavat yhdessä hotellit. Luokka-asteesta riippuen oppilaille voi olla hyvä antaa vastuuroolit, jotta kaikki pääsevät osallistumaan tasaisesti työskentelyyn. Hotelleille keksitään nimi ja säänkestävä infokortti, joka sijoitetaan hotellin mukana maastoon. Lisäksi vaikuttamista ajatellen projektia dokumentoidaan kuvin ja videoin, joita voidaan jakaaa esimerkiksi koulun sosiaalisessa mediassa.
Tarvikkeet: rakennusmateriaalit (ks. lista), PowerPoint-ohje tai jos rakennetaan ulkona, niin kuva mahdollisesta hotellista ja lista, millaiset hyönteiset viihtyvät missäkin materiaalissa
60-75 min
Yhteenveto
Tunnin lopussa jokainen ryhmä esittelee muille tuotoksensa ja kertoo, miksi siitä tuli juuri sellainen kuin siitä tulil.
Hotellien paikalle vieminen (myöhemmin, jos valitut paikat ovat yhtään kauempana.)
Tarvikkeet: valmiit hotellit ja kiinnistystarpeet
Hyödyllisiä huomioita
Huomioon otettavaa hotellien suunnittelussa
- Pohjana käytettävä laatikko ei saa olla liian syvä, täyttäminen on sitä työläämpää (ihannesyvyys n. 15cm)
- Katon suunnittelu ja malli, sateen tulee valua pois rakennelman päältä
- Tarvikkeiden paikallaan pysymisen varmistaminen nauloin, naruin yms. hotellia siirreltäessä/ripustaessa
- Oppilaiden luokka-aste vaikuttaa siihen, kuinka suuri vastuu opettajalla on materiaalien esivalmisteluista sekä hyönteishotellien kasaamisesta (työkalujen käyttö)
Hyönteishotellin rakentamisen jälkeen
Hyönteishotellit eivät varsinaisesti tarvitse huoltamista. Hyönteishotelleja ei pidä ottaa sisälle edes talveksi, sillä talvehtivat hyönteiset saattavat herätä liian aikaisin.
Hyönteishotellien elämää eri vuodenaikoina voidaan käydä seuraamassa esimerkiksi biologian tai ympäristöopin tunneilla.
Tarpeelliset yhteydenotot
Lupa ripustamiselle
Mikäli hyönteishotellit on tarkoitus sijoittaa koulun piha-alueen ulkopuolelle, on hyvä kysyä maanomistajalta, esim. kunnalta lupa ripustamiselle.
Rakennusmateriaalit
Hotellit tulisi rakentaa luonnonmateriaaleista ja materiaalit hyönteishotelleihin voidaankin hakea pitkälti luonnosta. Rakenteet voi tehdä esimerkiksi itse laudoista tai Alkosta saatavista viinilaatikoista. Nauloja ja muita osia voi kysellä esimerkiksi kierrätyskeskuksista ja muista kädentaitoja tukevista yrityksistä
Tiedottaminen
Vaikuttamisprojektin ideana on levittää tietoa hyönteishotelleista. Tähän sopivia kanavia ovat esimerkiksi koulun oma instagram tai paikallislehti. Näitä varten oppilailta voi tarvit pyytää kuvauslupa ja ottaa yhteyttä Instagramin hallitsijaa tai vaikka paikallislehteen: Vihdin Uutiset
Jatkoideoita opettajalle monimuotoisuuden tukemiseen
Hyönteishotellit eivät suinkaan ole ainoa helppo talkootyö, jonka avulla oppilaat voivat tukea luonnon monimuotoisuutta. Alla on vinkkejä muihin useiden koulujen puitteissa toteutettavia talkootöitä. On hyvä myös huomata, että vaikka koulun välittömästä läheisyydestä ei löydy sopivaa kohdetta talkoille, voi sellainen löytyä esimerkiksi läheisestä puistosta tai vaikka läheisen maanviljelijän tontilta.
Talkoiden toteuttamisessa voi tehdä yhteistyötä esimerkiksi paikallisten luonnonsuojeluyhdistysten tai kunnan kanssa.
Linnunpönttöjen rakentaminen
Linnunpöntöt tarjoavat pesäpaikkoja linnuille.
Linnunpönttöjen rakentaminen ja pystyttäminen: ”Pihatonkin kaupunkilainen voi saada oman linnunpöntön – Näin sijoitat puistopöntön oikein” https://yle.fi/uutiset/3-8707966
Linnunpönttöjen mitat: https://www.birdlife.fi/lintuharrastus/linnunpontot/mallit-ja-mitat/
Lintujen talviruokinta
Lähiympäristön lintujen monimuotoisuutta voi tukea talviruokinnalla. Ruokinnasta ja alueen siisteydestä on pidettävä huolta läpi talven.
Lintulauta koulun pihalle: http://www.naturalehti.fi/2015/12/17/lintulauta-koulun-pihalle/
Lahopuutarhan perustaminen
Monet lajit ovat riippuvaisia lahopuusta, jota on vähänlaisesti nykymetsissä. Lahopuut koulun lähellä tarjoavat pesäkoloja ja ravintoja useille lajeille ja näin monipuolistavat alueen lajistoa. Lahopuusta voi tehdä myös ympäristötaidetta kuvataiteen-kurssin yhteydessä.
- Lahopuutarha-opas https://www.sll.fi/app/uploads/2018/09/sll-lahopuutarhaopas.pdf
- Aalto-Yliopiston lahopuutarha: https://www.aalto.fi/fi/lahopuutarha
Vieraslajitalkoot, esim. jättipalsami
Aggressiivisia vieraslajeja poistamalla turvataan kasvutilaa paikallisille lajeille. Esimerkiksi jättipalsami leviää helposti arvokkaaseen lehtoluontoon.
- Nuorten vieraslajitalkoo-opas
https://www.allergia.fi/site/assets/files/19526/nuorten_esite_2018_low.pdf
Koulun oman niityn perustaminen
Pihanurmen tai hiekkakentän korvaaminen niityllä lisää alueen kasvilajiston monimuotoisuutta ja sitä kautta myös esimerkiksi hyönteisten monimuotoisuutta. Niitty tukee perinnebiotooppien lajien suojelua. Niitylle kannattaa valita lajeja, jotka ovat luontaisia alueelle ja eivät leviä helposti luontoon, jollon niistä voi olla haittaakin.
Niitty vaatii hoitoa: oppilaat voivat harjoitella vaikuttamista ja kaupunkisuunnittelua sopimalla niityn hoidosta kunnan kanssa tai vastata siitä itse.
- Perusta niitty näin: https://kotiliesi.fi/koti-ja-puutarha/puutarha/perusta-niitty-nain/
- Helsingin viheralueiden niittyjen hoito http://kaupunkitilaohje.hel.fi/kortti/niityt/
- Googlaamalla paljon lisää hyviä ohjeita.
Kansalaistiede
Luonnon monimuotoisuutta voi tukea myös tuottamalla tärkeää perustietoa lajien tilasta osallistumalla esimerkiksi kevätseurantaan tai liito-oravien kartoitukseen.
- Luonto-Liiton kevätseuranta http://www.kevatseuranta.fi/
Kalapolut
Vaelluskalojen uhanalaistumisen taustalla on ollut virtavesien patoaminen. Kalapolkuja kunnostetaan talkootöinä, joihin koululaisetkin voisivat olla tervetulleita.
- Keskon ja WWF:n talkoot https://kesko.fi/kalapolut
Muita vinkkejä koulun pihan tai lähellä olevan viheralueen monimuotoisuuden lisäämiseksi
Näitä voidaan toteuttaa yhdessä kunnan kanssa ja samalla harjoitella kaupunkisuunnittelua.
- Näin edistät ekologisesti kestävän ympäristön toteutumista omassa kotipihassa
- https://www.vyl.fi/uutiset/nain-edistat-ekologisesti-kestavan-ympariston-toteutumista-omassa-kotipihassa/
Kouluruoalla globaalin monimuotoisuuden tukeminen
Ruokavalinnat ovat voimakkaasti kytköksissä luonnon monimuotoisuuteen.
- WWF – Vaikuta kouluruokaan
- https://wwf.fi/vaikuta-kanssamme/vastuullinen-elamantapa/kouluruoka/
Lisää sovellettavia ohjeita
- Biodiversity in Schools – Projects https://www.biodiversityinschools.com/school-projects.html
MITEN TYÖPAJA TUKEE OPISKELIJOIDEN TOIMINTAKOMPETENSSIA? (SANJA COLLIN)
Toimintakompetenssilla kuvataan ihmisen kykyä ja valmiuksia toimia jonkin asian puolesta. Vahvan toimintakompetenssin omaava henkilö toimii aktiivisesti ajamiensa asioiden puolesta, eikä muutu passiiviseksi siitä huolimatta, että kohtaa haasteita ja ongelmia. Toimintakompetenssiin liittyy vahvasti halu toimia ja usko omiin vaikutusmahdollisuuksiinsa. Henkilöllä tulee myös olla tietoa siitä, millaisia vaikutusmahdollisuuksia ylipäätään on.
Ryhmämme työpajassa rakennettiin hyönteishotelleja lähiluonnon monimuotoisuuden tukemiseksi. Laajemmin aihe liittyy biodiversiteettiin, lajien katoamiseen ja elinympäristöjen muuttumiseen. Näkökulma on suojelukeskeinen, ja hyönteishotellit pyrkivät suojaamaan hyönteisillä sopivia pesä- ja piilopaikkoja muuten yksipuolisessa ympäristössä.
Oppilaat olivat jo ennakkokyselyssä maininneet lajien katoamisen tärkeänä aiheena, jota he haluaisivat käsitellä. Tämän voi nähdä jo olevan osoitus melko vahvasta toimintakompetenssista. Oppilailla selkeästi löytyi kiinnostusta aihealuetta kohtaan. Oppilaat kokivat, että äänestämisellä, järjestötoiminnalla ja ostopäätöksillä pystyy melko tehokkaasti vaikuttamaan asioihin. Luokan oppilaista kuitenkin vain kaksi toimi järjestöissä mukana, mutta useampi toi mielipiteensä ilmi ostopäätöksillä.
Emme tuoneet työpajassa vaikutusmahdollisuuksia sen laajemmin esille, vaan keskityimme vaikuttamaan paikallisella tasolla käytännön läheisesti. Emme siis keskustelleet, että miten esimerkiksi lajien katoamiseen voisi vaikuttaa globaalilla tai Euroopan laajuisella tasolla. Sen sijaan uskon, että käytännöllinen lähestymistapa ja paikallinen vaikuttaminen on nuorille hyvä ensimmäinen askel laajempaan vaikuttamiseen.
Työpajassa toimme selkeästi esiin, mitä vaikutuksia hyönteishotellilla on paikalliseen ympäristöön. Uskon, että tämä edisti oppilaissa uskoa omiin vaikutusmahdollisuuksiinsa. Hyönteishotellien kautta jaoimme myös tietoa oppilaille toimintamahdollisuuksista. Kaikki oppilaat lähtivät yllättävänkin innoissaan mukaan rakentamaan hotelleja, joten uskon että heissä heräsi myös halu toimia lajien suojelun eteen.
Jos aikaa olisi ollut enemmän, niin olisimme voineet kannustaa nuoria vaikuttamaan myös muilla tavoilla. Oppilaiden valmiudet toimia jonkin asian eteen kuitenkin vahvistuivat, sillä he saivat uutta tietoa aiheesta. Toimintakompetenssin pohjana ja tehokkaan vaikuttamisen perustana on kuitenin varmasti tietämys aiheesta. Uskon, että työpajamme ilmapiiri oli positiivinen, jolloin oppilaille jäi optimistinen kuva omista vaikutusmahdollisuuksistaan. Vihdin uutiset teki työpajastamme jutun paikallisiin uutisiin, joten tieto levisi myös sitä kautta ja tavoitti enemmän ihmisiä.
Kaiken kaikkiaan työpajamme vahvisti oppilaiden toimintakompetenssia. Lähestymistapa oli tiedon jakaminen ja paikallisella tasolla toimiminen. Teimme jotain konkreettista, ja oppilaat ymmärsivät millaisia käytännön vaikutuksia heidän toiminnallaan on lähiympäristöön.