Kestävyyden elinkaari -työpaja

#tunnetuotteesi

Kiia Eerikäinen, Valtteri Lammassaari, Reeta Saloniemi, Sanni Väisänen

Lukiolaisten kanssa yhdessä tehdyn vaikuttamisprojektin ideana on innostaa lukioikäisiä toimimaan yhteiskunnallisina vaikuttajina. Verkostoituneessa maailmassa on lukuisia tehokkaita vaikuttamiskeinoja, ja erityisesti sosiaalisen median kehittyminen on edistänyt tiedon leviämistä. Nuoret ovat viime vuosina nousseet keskeisiksi yhteiskunnallisiksi vaikuttajiksi maailmalla, ja heidän ääntään kuullaan yhä enemmän päätöksentekoprosesseissa.

Lyhyt johdanto työpajan ideaan, keskeiset opetussisällöt ja oppimistavoitteet

Tuotteiden elinkaarianalyysi- projektin ideana on auttaa lukioikäisiä tuottamaan vaikuttamistyökaluja tietopohjaisen informaation avulla ja hyödyntämään niitä heitä itseään kiinnostavissa aihealueissa. Projektityössä yhdistyvät tiedonhaku, vaikuttaminen sopivan tekstin ja kuvien avulla, sekä nuorten keskuudessa suosittu sosiaalisen median kanava, jossa päivittäinen vaikuttaminen on noussut monelle nuorelle tärkeäksi aktiviteetiksi.

Tuotteiden tuotantoketjut on monelle melko tuntematon aihealue, johon kuitenkin lukeutuu mukaan paljon erilaisia globaaleja ongelmia koko tuotteen eliniän ajalta – aina valitun tuotteen ainesosien tuottamisesta sen hävittämiseen asti. Usein tuotetta valmistava yritys ei itsekään täysin tiedä mihin kierrätettäväksi toimitettu tuote oikeastaan päätyy, tai millaisissa olosuhteissa työntekijät valmistavat tuotetta alihankkijalta toiselle. Kuluttajalle jää suuri vastuu tuotteen valinnassa, eivätkä monet ajattele sen tarkemmin arkipäiväisten tuotteidensa elinkaarta.

Projektin idea on, että ryhmäläiset selvittävät ryhmissä valitsemansa tuotteen elinkaaren valmiiden lähdevaihtoehtojen avulla, täydentävät tuotteen elinkaarikaavion lähteiden pohjalta, sekä julkaisevat tuotoksensa koulunsa sosiaalisen median tilillä, esimerkiksi instagramissa. Mikäli sosiaalinen media ei ole käytettävissä projektitöiden julkaisuun, voidaan niistä tehdä esimerkiksi posterit koulun seinälle, jolloin vaikuttaminen tapahtuu koulun opiskelijoiden keskuudessa. Valmis työ voidaan ajan puitteissa esitellä toisille ryhmille ennen sen julkaisemista sosiaalisen median tilille. Instagram on hyvä vaikuttamiskanava lukioikäisille, sillä sen avulla voidaan tavoittaa paljon nuoria, eikä aikaa vaikuttamiseen kulu kuin muutama minuutti.

Projektin tiedollinen tavoite on tuotteiden elinkaaren kokonaisvaltainen ymmärtäminen ja taidollisia tavoitteita ovat tiedonhaku ja some- vaikuttaminen. Projektityön affektiiviset tavoitteet taas liittyvät arvoihin ja asenteisiin, mikä tarkoittaa parhaimmillaan muutosta oppilaiden käsityksissä omista kulutustottumuksistaan sekä vaikuttamismahdollisuuksistaan.

Luokkataso jolle työ on suunnattu

Projektityö sopii sekä yläkoulu- että lukioikäisille. Lukioikäisten työpajassa vaaditaan todennäköisesti vähemmän alkuvalmisteluja, jolloin työskentely voidaan aloittaa ripeästi ja tehokkaasti. Riittävän ja yksityiskohtaisemman ohjeistuksen ja ohjaamisen avulla työn toteuttaminen on mahdollista myös lukioikäisiä nuoremmille. Tällöin projekti saattaa vaatia pidemmän alkuvalmistelun ennen oppituntia, ja aikaa itse työpajaan olisi hyvä varata kahden oppitunnin verran.

Vaikuttavuuden ja opiskelijoiden toiminnan arviointi

Työpajan toimivuutta voidaan arvioida opiskelijoiden motivaation ja ryhmätyöskentelyn kautta. Ryhmätyöskentelyn aikana on kannattavaa tarkkailla, miten työnjako onnistuu, löytävätkö opiskelijat valmiista lähdetiedoista oleellisen informaation ja kuinka he lähtevät rakentamaan yhdessä vaikuttavaa somejulkaisua. Työpajan onnistumista ja vaikuttavuutta voidaan arvioida tietenkin valmiiden töiden eli somejulkaisujen avulla. Somejulkaisuissa on hyvä arvioida ainakin kolmea asiaa: informatiivisuus, vaikuttavuus ja vaikutusmahdollisuudet. Onko julkaisu tarpeeksi napakka ja selkeä, herättääkö se lukijassa ajatuksia ja tuoko se esiin tavan vaikuttaa ja kehittää mahdollisia epäkohtia tuotteen elinkaaressa?

Oppitunnin loppuun olisi hyvä varata aikaa keskustelulle ja elinkaarianalyysien läpikäynnille, jotta opiskelijat saavat esittää omat vaikuttamisprojektinsa toisille. Tällöin työpajan vaikuttavuutta voidaan arvioida myös keskustelun ja yhteisen pohdiskelun kautta. Lisäksi opiskelijoille voidaan teettää kysely, jossa selvitetään miten työpajan teema ja työskentely vaikuttivat heidän käsityksiinsä omasta kuluttamisesta tai vaikutusmahdollisuuksista. Tällöin myös työpajan affektiiviset tavoitteet tulevat varmasti arvioiduiksi.

Liitteet:

Elinkaarianalyysin materiaali