Saako e-pillereillä kiltimmän miehen?

Pillerit ovat kuten tiedämme luotettavia ja turvallisia, sadan miljoonan naisen käyttämä ehkäisykeino. Silti minua on aina arveluttanut ja askarruttanut niiden perusajatus. E-pillerit kun muuttavat hormonitasoja niin, ettei munasolu irtoa. Tavallisen kuukautiskierron keskellä on vaihe, jolloin munasolu on kypsynyt ja naisella on muutenkin virkeä ja luova olo. Näinä luonnon omina bonuspäivinä päivinä naiset myös tuntevat suurempaa seksuaalista himoa ja solmivat herkemmin seksisuhteita. Myös toiset ihmiset saattavat tiedostamattaan, muun muassa hajun perusteella, aistia milloin nainen on hedelmällinen.

Naisten luonnolliset hormonit seuraavat kiemurtelevaa, miltei tanssivaa, nousevaa ja laskevaa viivaa. E-pillereitä syövällä naisella samat viivat ovat kuin viivottimella vedetyt.

E-pillereiden vaikutuksesta naisten ruumiiseen ja tunteisiin on jo runsaasti näyttöä. Laboratoriokokeista tiedämme, että naiset suosivat seksikkäämpiä ja ”miehekkäämpiä” miehiä munasolun irtoamisen aikaan. Tämä on selitetty sillä, että nainen juuri tällöin hakee yhden yön suhteita. Muulloin hän pitää enemmän kilteistä miehistä, joista saisi pidemmän päälle luotettavia puolisoita ja isiä. Arnold Schwarzenegger vastaan Justin Bieber…

Mutta vaikuttaako pilleri ihmisten todellisiin valintoihin? Se, minkä valokuvan ruksaat psykologisissa kokeissa kun on aivan eri asia kuin se, kenen kanssa perustat oikeassa elämässä perheen.

Tuoreessa tsekkiläis-englantilaisessa selvitettiin ensimmäistä kertaa laajalla aineistolla miten pariskuntien seksielämä ja liiton kesto liittyi siihen, oliko nainen käyttänyt hormonipillereitä puolisoiden tutustuessa toisiinsa.

Pillereitä syöneillä naisilla oli alhaisempi tyytyväisyys seksi-elämäänsä ja he kokivat puolisonsa vähemmän vetovoimaisiksi. He myös olivat useammin aloitteentekijöitä, mikäli pariskunta erosi.

Puolison tapaamishetkenä e-pillereitä käyttävillä naisilla oli kuitenkin kestävämpiä liittoja. He olivat myös tyytyväisempiä puolisonsa muihin kuin seksuaalisiin piirteisiin, erityisesti hänen kykyynsä elättää perhettä.

E-pillereiden vaikutus rakastumiseen voi siis olla niin hyvästä kuin pahasta. Ne ohjaavat puolisonvalintaa kiltimpään, joskin pliisumpaan suuntaan.

Pilleriä syövien ja muiden naisten väliset erot eivät toki ole valtavia, kyse on kymmenesosista viisiportaisella asteikolla. Kun ajattelee, miten monet muut asiat pitkän liiton toimivuutta muokkaavat, tämäkin vaihtelu huimaa.

Hyvää pääsiäistä, kevään, munien ja hedelmällisyyden juhlaa!

Kolumni Seura-lehdessä, pääsiäisviikolla 2012

Published by

rotkirch

Anna Rotkirch is a family sociologist at Väestöliitto and a Docent at the University of Helsinki. Her current research focuses on siblings, grandparents, and friendship. She also writes for several newspapers in Finnish and Swedish.