Viidennellä kurssikerralla pääsimme kertailemaan QGIS:in toimintoja ja työskentelemään pääasiassa itsenäisesti, mikä oli mukavaa vaihtelua muille kurssikerroille. Tutustuimme myös uuteen työkaluun, puskuvyöhykkeisiin eli bufferointiin ja sitä päästiinkiin heti käyttämään Helsingin lentokenttien meluvyöhykkeiden analysoinnissa.
Harjoittelimme bufferointia aluksi tutkimalla kuinka paljon Malmin lentoaseman lähettyvillä asuu ihmisiä. Itse kokosin tulokset seuraavaan taulukkoon:
Malmin lentoasema | Asukkaiden määrä | |
1km säteellä lentokentästä | 57631 | |
2km säteellä lentokentästä | 8897 |
Taulukosta nähdään asukkaiden määrä kilometrin ja kahden kilometrin säteellä Malmin lentoaseman kahdesta risteävästä kiitotiestä. Todellisuudessa nämä luvut ovat pienemmät, sillä Malmin lentoaseman niin sanottu “poikkibaana” eli toinen risteävistä kiitoteistä on suljettu.
Malmin jälkeen harjoittelimme vielä bufferointia Helsinki-Vantaan lentoaseman meluvyöhykkeillä. Homman tekeminen uudestaan olisi voinut tuntua jo helpolta, mutta QGIS meinasi olla tottelematon. Parin hermoromahduksen jälkeen homma kuitenkin alkoi sujumaan jo hyvin.
Lentomeluhommien lisäksi blogissa tuli miettiä omia QGIS-taitoja. Mielestäni QGIS:in käyttäminen ainakin perustoimintojen osalta tuntuu jo melko kivuttomalta. Uudemmat ja vaativammat jutut vaativat vielä varmasti uudelleen läpikäyntiä (ja monta hermoromahdusta..), mutta uskon oppivani vaikeammatkin toiminnot vielä.
Lähteet:
Malmin lentoasema, https://efhf.fi/EFHF_LDG.pdf