Lisääkö sormitietokone oppimista?

University of Melbournen Trinity Collegessa testattiin iPadin käyttöä opiskelu-, opetus- ja tutkimuskäytössä, ja kokeilun perusteella 72% henkilökunnasta ja 80% opiskelijoista suosittelivat iPadin käyttöä muille. Suunnitteilla on jakaa koko henkilökunnalle ja kaikille opiskelijoille iPadit. (Via slashdot.)

Kyseessä ei siis ole tieteellinen tutkimus vaan raportti. Tuntuu uskottavalta, että kaikki ovat tyytyväisiä sormitietokoneisiin, mutta lisääkö niiden käyttö oikeasti oppimista?

4 thoughts on “Lisääkö sormitietokone oppimista?”

1. Kärjistetysti se lisääkö iPadien käyttö oppimista on vähän samanlainen kysymys kuin edistävätkö tulitikut maailmanrauhaa. Kumpaankaan ei ole olemassa yksiselitteistä vastausta. Oma taulutietokoneeni on vielä tilauksessa, mutta uskaltaisn sanoa että se avaa samalla tavoin uusia mahdollisuuksia tuottaa ja hyödyntää informaatiota uusissa konteksteissa kuin miniläppärit hetkeä aiemmin. Eri asia on, ohjaako tarjolla oleva ohjelmisto tällä hetkellä enemmän puhtaaseen viihdekäyttöön. Luulen että oppimista uudella tavalla edistävät sovellukset ja käyttötavat (joita aivan varmasti on) joutuvat odottamaan hetken laitteiden arkipäiväistymistä.

Btw, toivottvasti Heikki käytät termiä sormitietokone ironisesti. Termin tyhjästä nyhjännyt Hesarikaan ei taida sitä enää käyttää.

2. Mihin uuteen kontekstiin saat vietyä taulutietokoneen? Mitä uusia mahdollisuuksia informaation tuottamiseen se tarjoaa? Yritän vain miettiä jotain konkreettisia esimerkkejä, mutta en keksi mitään.

Btw, toivottvasti Heikki käytät termiä sormitietokone ironisesti.

Teen mitä tahansa saadakseni kommentteja blogimerkintöihin. 😛

3. Juuri näin Jere, ei mikään kone, sovellus tms. sinällään välttämättä lisää oppimista, mutta se voi mahdollistaa opiskelun mielekkäämmällä tavalla kuin esim. perinteinen luokkahuoneopetus sellaisille, joiden on vaikea istua luokassa hiljaa paikallaan. Ja kuten kirjoitit kommenttiisi, informaation hyödyntäminen helpottuu huomattavasti. Eikä pelkästään viihdekäyttöön liittyvän informaation vaan muunkin tiedon, esim. eiköhän sillä “sormitietokoneella” pääse myös kirjastojen tarjoamiin palveluihin. Minullekin kelpaisi kyllä iPad, jos sellainen minulle annettaisiin ihan ilmatteeks 😉 Hieno homma Trinity College Melbournessa!
    Heikki miettii mihin kontekstiin taulutietsikan saisi vietyä tai mitä uusia mahdollisuuksia se voisi antaa tiedon tuottamiseen, niin mietin kyllä minäkin. Tuoko se mitään uutta, vai onko se vaan same old same old, mutta kätevämmässä paketissa. Eli jään mielenkiinnolla odottelemaan kuka ekana keksii sille hyvän käyttötavan opetuksessa. Ne olisivat ehkä olleet kätevät meidän Tutkijat verkoilla-kurssilaisilla silloin kun esiteltiin erilaisia kirjaston palveluja, samalla olisi voitu taulutietsikan avulla mennä harjoittelemaan esim. Nellin käyttöä tai eri tiedonhaun portaaleja tutkimaan, me kun ei oltu mikroluokassa silloin.

4. Alkuperäiseen kysymykseesi vastaaminen edellyttäisi tietysti vähän pidempää kokemusta ja mielellään myös tieteellistä evidenssiä mutta sen sijaan nostan esiin uuden käyttökontekstin jonka iPad tms. taulutietokone mahdollistaa. Vedin tänään kolmituntisen työpajan ja koin iPadin erittäin käteväksi opettajan/ohjaajan työkaluksi. Samalla kun kiertelin pienryhmissä kuuntelemassa ja keskustelemassa pystyin iPadiltani kätevästi seuraamaan mitä työpajan osallistujat tekivät yhteisessä wikissä ja toisaalta twitterin kautta mitä muualla tapahtui samaan aikaan. Läppäriä tms. isompaa laitetta en olisi kantanut mukanani joten minun olisi pitänyt aina välillä “vetäytyä” koneen ääreen tai rimpuilla kännykän tms. kanssa.

Mitä tulee pedagogisiin sovelluksiin, niin jälleenmyyjän sivuilla on melko kattava lista edu-sovelluksiin sekä kv-sivustoihin jossa sekä sovelluksia että käyttötapauksia kuvattuina: http://www.ilonait.fi/index.php?id=ipad-opetuksessa

Mutta vaikka oma kokemukseni onkin näin positiivinen en silti pidä tarpeellisena minkään laitteen jakamista automaattisesti kaikille opiskelijoille. Oleellista on että opiskelijoilla on mahdollisuus hankkia ja räätälöidä itsellensä juuri parhaiten sopivimmat laitteet tai niiden yhdistelmät. Toiselle pöytäkone + älypuhelin on paras yhdistelmä ja joku pärjää pelkällä läppärillä.

Comments are closed.