Codeacademy opettaa ohjelmoimaan

Ohjelmointi on taito josta on nykyään hyötyä mitä yllättävämmissä yhteyksissä. Yhteiskunnan informationalisoitumisen myötä monet alat journalismisista rekrytoinnin kautta kirjakauppaan joko nojaavat vahvasti ohjelmisto-osaamiseen tai  jopa ovat  käytännössä ohjelmistoaloja.

Monin paikoin edelleen vallitseva käsitys tuntuu olevan, että ohjelmointi on vain mekaanista koodaamista tai edellyttää jonkinlaista insinööriajattelua. Tosiasiassa ohjelmointi on mitä enimmissä määrin itseilmaisua ja luovaa toimintaa ja erinomainen ajattelun väline. Ohjelmointia pitäisikin mielestäni opettaa kaikille oppilaille jo heti ala-asteelta lähtien. Tämä muuten vinkkinä myös opetusministerillemme, joka on ilokseni jo luvannutkin lisää taitoaineita kouluhin.

Ohjelmoinnin opetteluun on olemassa monia apuvälineitä ja tutoriaaleja. Codeacademy (via) on uusi, erityisen lupaavalta vaikuttava verkkopalvelu. Java Script -kielen opettelun voi aloittaa heti etusivulta ilman koneelle asennettavia ohjelmointiympäristöjä, tulkkeja tai kääntäjiä. Sama komentoikkuna tarjoaa sekä ohjelmointiympäristön että opastuksen ja etusivulta edetään kuin varkain tutustumaan ohjemoinnin perusteisiin.

Varsinaista kurssivalikoimaa ei vielä oikeastaan ole, mutta perusta loistavalle palvelulle on olemassa. Suosittelen sivuilta löytyvän tutoriaalin läpikäymistä erityisesti kaikille, joita ohjelmointi EVVK.

Ohjelmoijat puolestaan, heittäkääpä kommentteihin omat vinkkinne palveluun, kirjaan, tutoriaaliin tms. jota suositelette aloittelijoille (tai vaikka jälkikasvullenne) tai jonka kautta itse innostuitte asiasta.

Published by

Jere Majava

Jere Majava on opetusteknologistiksi konvertoitunut sosiologi, joka intoilee työn puolesta mm. blogien, wikien ja yhteisöllisen median hyödyntämisestä opetuksessa. Lue lisää >>

7 thoughts on “Codeacademy opettaa ohjelmoimaan”

1. Greenfoot (http://www.greenfoot.org/) on erityisesti lapsille suunniteltu hauska ja pelillinen ympäristö olio-ohjelmoinnin opetteluun, suosittelen tutustumaan siihenkin ikään tai ohjelmointikokemukseen katsomatta!

Olisi myös mukava kuulla kommentteja “kentältäkin”, eli miten ja millä välineillä olette opettaneet lapsia/nuoria ohjelmoinnin perusteisiin?

2. Olen aivan saamaa mieltä siitä, että ohjelmointia pitäisi opettaa kaikille. Avoimen datan ja digitaalisen informaation myötä uskon, että olemme menossa kohti maailmaa, jossa kyvyttömyys hyödyntää informaatiota aiheuttaa yhteiskunnallista epätasa-arvoa. Pidän henkilökohtaista ohjelmointikokemusta parhaana menetelmänä oppia ajattelemaan informaatiota kulloisestakin mediasta tai sovelluksesta irrallisena asiana.

Ohjelmointi toimii kuin mallista piirtäminen taideopiskelijalle. Kun luo itse kuvausta näkemästään maailmasta paperille, oppii ainakin yhtä paljon maailman näkemisestä, kuin mitä oppii sen jäljentämisestä kättä liikuttamalla paperille. Ohjelmoidessa oppii näkemään miten maailmaa kuvataan informaationa ja mitä informaatiolla voi tehdä.

Jokaisesta ei tarvitse tulla ohjelmoijaa, eikä kaikkien tarvitse itse muokata käyttämiään työkaluja, mutta oman elämän kannalta tärkeä informaatio olisi tärkeä pystyä tunnistamaan ja ymmärtää mitä sillä papereista, nettipalveluista ja laitteista irrotettuna voisi tehdä.

3. Minusta Viopen verkko-ohjelmointikurssit ovat aivan erinomaisia ohjelmoinnin opiskeluun, harkkatehtävien parissa menee aika kuin siivillä! Ainakin omassa opinahjossani tuota käytettiin ohjelmoinnin peruskurssilla, mutta kuka tahansa voi ostaa itse muutamalla kympillä kursseja, kuten olen itsekin tehnyt myöhemmin.

4. Kas, ostinkin tuon Rushkoffin kirjan saman tien Kindleen. Toinen jutussa mainittu eli Lanerin digikuluttuurin nykytilaa kritisoiva teos löytyy jo kirjahyllystä. Lanierilla oli monia hyviä huomioita, mutta argumenttinsa perustuivat kyllä viime kädessä perustelemattomiin mettafyysisiin oletuksiin.

Comments are closed.