Lopputyö: Ekaluokkalaiset Helsingissä

Viimeisenä kurssityönä piti itse tuottaa kartta tai karttasarja, jossa käsittelee useamman eri muuttujan kautta valitsemaansa aihetta. Tarkoituksena työllä on ilmeisesti näyttää, mitä taitoja QGISin käytössä olen kurssin aikana oppinut. Koska minulle koko ohjelmiston käyttö on ollut yksi suuri haaste, huomasin haukkaavani suoriltan liian ison palan. Käytin tuntikausia etsiessäni ja muokatessani materiaalia, ja kun sitten yliopistolla avasin niitä ohjelmaan, en saanut mitään aikaan. Materiaali ei ollut yhteensopivaa, enkä osannutkaan muokata sitä sellaiseksi. Lopulta käytin sitten materiaaleja, joihin pääsin käsiksi aiempien kurssitöiden kautta.

Lopputyöni käsittelee ekaluokkalaisia Helsingissä ja heidän lähikoulujaan. Tein koko Helsingin alueen käsittävän kartan, jossa näkyvät Helsingin alueen koulupiirien rajat, Helsingin alueen koulut sekä kotitaloudet, joissa asuu 7-vuotiaita. Tiedot näistä otin aiemmin kurssilla käytettävistä materiaaleista ja karttapohjana käytin OpenStreetMap-karttaa.

Muokkasin materiaalia niin, että jokainen koulu näkyy kartalla vain yhtenä pisteenä. Jostain syystä lähtömateriaalissa koulujen eri rakennukset oli jokainen kirjattu tietoihin erikseen. Tämä teki mahdottomaksi koulumatkojen vertailun, sillä samalle pienelle alueelle osui liikaa kouluja, ja niistä pahimmillaan kaikki olivat kuitenkin tosiasiassa saman koulun eri rakennuksia. Rajaukseen yritin löytää tehokkaan keinon, mutta lopulta jouduin manuaalisesti valikoimaan jokaisen osoitteen listasta erikseen, sillä kouluilla ei ollut sellaista yhtenäistä tekijää, jolla olisin voinut rajauksen suorittaa. Huomattava on myös se, että listan aineistosta ei käynyt ilmi, ovatko kaikki kartan koulut sellaisia peruskouluja, joissa on mukana myös alaluokat. Näin ollen tuottamani kartta ei koulumatkojen osalta ole täysin luotettava, sillä lähin koulu ei välttämättä ole alakoulu, eikä siellä siis välttämättä ole ensimmäisen luokka-asteen opetusta laisinkaan.

Kartta 1. Helsingin 7-vuotiaiden koulumatkat lähikouluun.

Helsingin alueella on paljon kotitalouksia, joten rajasin tarkasteluun vain kotitaloudet, jossa asuu 7-vuotiaita lapsia. Tämä oli helppoa, sillä väestötiedossa oli eri ikäluokat erikseen ryhmiteltynä asuinsijainnin mukaan. Koulumatkavertailuun valitsin sopivan lyhyen kävelymatkan, jolla kuitenkin saisin eroja eri kotitalouksien välille, eli 500 metriä. Pidempi matka olisi kadottanut eroavaisuudet ja lyhyemmän matkan vertailussa ei mielestäni olisi mitään järkeä, sillä 500m on todella helposti käveltävissä, ja 500m päässä tai lähempänä sijaitseva koulu voidaan mielestäni tulkita hyvinkin läheiseksi. Enintään 500m päässä kouluista sijaitsevat kotitaloudet, joissa asuu 7-vuotiaita, merkitsin karttaan oranssilla ja yli 500m päässä sijaitsevat kotitaloudet, joissa asuu 7-vuotiaita, merkitsin turkoosilla. Koulut näkyvät kartalla mustana kolmiona ja koulupiirien rajat harmaalla.

Kartasta huomataan, että kantakaupungissa koulumatkat ovat ekaluokkalaisilla kaikken lyhimpiä ja valtaosa asuu maksimissaan 500m päässä lähimmästä koulusta. Idässä, luoteessa sekä joillain reuna-aluilla, kuten Lauttasaaressa ja Jollaksen alueella on huomattava määrä ekaluokkalaisia, jotka asuvat kauempana kouluista.

Koulumatkoja vertailevan kartan pohjalta valitsin lähempään tarkasteluun kaksi aluetta, joissa koulumatkat näyttivät jokseenkin eroavan. Valitsin kantakaupungin alueen, koska siellä ei koulumatkavertailun perusteella ollut kovin montaa kotitaloutta, jonka 7-vuotiailla olisi yli 500m lähimpään kouluun, sekä Vuosaaren ja Rastilan (ja Meri-Rastilan) alueen, jossa näkyi itäisille kaupunginosille tyypillisesti hieman pidemmät koulumatkat sekä suuri koulujen ja lapsiperheiden määrä. Yhteistä alueilla on, että molemmista löytyy huomattava määrä kotitalouksia, joissa on 7-vuotiaita lapsia. Näillä alueilla tarkastelinkin 7-vuotiaiden asumistiheyttä.

Kartta 2. 7-vuotiaiden lukumäärä väestöruutukarttana eri alueilla

Loin karttapohjalle väestöruudukon, jonka ruutukoko on 250×250 metriä. Ruutukoko valikoitui sen perusteella, että laskin siihen mahtuvan sopivasti esimerkiksi kerrostalon, mutta toisaalta se ei ole liian suuri vertailualueideni kokoon nähden. Tarkoituksenani oli selvittää, eroaako 7-vuotiaiden asumistiheys näillä alueilla. Alueilla on paljon kerrostaloasuntoja, joten sikäli asumiskulttuurin voisi olettaa olevan samanlainen.

7-vuotiaiden asukastiheysvertailussa kävi ilmi, että vertailualueilla suurin 7-vuotiaiden asukastiheys osuu Rastilan metroaseman lähelle (7-9kpl 7-vuotiaita). Yleisimmin 7-vuotiaita mahtui näille ruudukon rajaamille alueille 1-3kpl/ruutu, mutta Kruunuhaasta ja osista Vuosaarta löytyy myös tiheitä 5-7kpl:n ruutuja ja yleisemmin 3-5kpl:n ruutuja on etenkin itäisellä tarkastelualueella enemmänkin. Näiden karttojen pohjalta näyttäisi siltä, että 7-vuotiaita asuu tiheämmin itäisellä vertailualueella kuin kantakapungissa.

Kartoissa olen tyytyväinen siihen, että sain ne ylipäätään aikaan, sen verran olen huono tämän ohjelman kanssa. Onnistuin rajaamaan haluamani tiedot suuresta määrästä dataa, mikä yllätti. Mielestäni karttakuvani ovat myös selkeät ja värivalinnat onnistuneita.

Parannettavaa kartoissa jäi ainakin joiltain osin datan luotettavuuteen nimenomaan tutkimaani asiaa kohtaan. Koulujen osalta en päässyt täyteen varmuuteen siitä, että ne kaikki ovat 7-vuotiaiden osalta merkittäviä. Ruuturajauksen toimivuus asukastiheyttä vertailevassa kartassa jäi mietittämään. Eniten häiritsee, että asteikot ovat päälleikäiset (1-3, 3-5, 5-7 jne), joten niiden tulkinta ja luotettavuus hieman kärsivät. En saanut asteikoista kuitenkaan mitenkään sellaisia, että ne eivät menisi päällekäin ja olisivat silti järkevällä välityksellä, ja tästä johtuen jouduin tyytymään toisiksi parhaaseen vaihtoehtoon, jossa edes välitys on jokseenkin järkevä.

____________________________________________________________

Yleisesti kurssista jäi minulle käteen pääasiassa suuri hämmennys ja jonkinasteinen kunnioitus niitä kohtaan, jotka työkseen tällaisia karttoja tekevät. Toisaalta nyt tiedän edes vähän, miten tällaisen materiaalin tuottaminen onnistuu, ja ehkä jos kävisin samat asiat vielä uudelleen läpi niin, että omakin kone toimisi koko kurssin ajan, enkä joutuis tehdä useita tehtäviä vasta viikkoja tai kuukausia jälkijunassa, saattaisin saada paremman otteen asiaan. Kurssilta jäi myös ihan mielenkiintoisia juttuja mieleen, ja toivon, että voin omia karttoja joskus käyttää vaikka sitten sellaisina “ei näin” -esimerkkeinä 😉 Kiitos kurssista!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *